Seriálová recenze: The Night Of (1. řada)

Mezi všemi podzimními premiérami se od HBO zjevil i nepříliš známý seriál The Night Of. Nenápadná minisérie, která předčila veškerá má očekávání a s prstem v nose překonává konkurenci. O co se vlastně jedná?

The Night Of (v češtině Jedna noc) je poměrně kratičká série čítající 8 epizod o délce 1 hodinky (až na poslední epizodu, jež má 90 minut). Jedná se o povedený mix detektivky a soudního dramatu, kdy sledujeme počínání celé škály postav, které se zabývají jediným případem – vraždy mladé dívky, ze které je obviněn i hlavní hrdina, Nasir Khan (hraje Riz Ahmed, kterého jste mohli vidět již v roli „pilota“ v Rogue One). Ten se navíc musí v případu potýkat s četnými předsudky, neboť patří mezi pakistánské přistěhovalce vyznávající islám. To je ovšem všechno, co bych Vám k příběhu pověděl – bude mnohem lepší, když jej vstřebáte sami.

Seriál sleduje případ hned z několika úhlů. Kromě pohledu Naze sledujeme i osudy jeho rodičů, kteří padají postupně na dno, obhájce Johna Stonea, detektiva Boxe a mnoha dalších postav. Každá je do detailů propracovaná, s psychologií, která se postupem času uvěřitelně vyvíjí. Například vývoj hlavní postavy je na ploše osmi epizod takřka dechberoucí. Všechny charaktery jsou uvěřitelné a rozhodně nejsou černobílé. O to více jsou ale v některých případech sympatické. Obhájci Johnovi Stoneovi (výborně zahrán Johnem Turrturem) budete prostě fandit až dokonce, neboť jeho charakter je vypiplán k dokonalosti různými zvyky, stylem pohybu, stylem mluvy, posunky a dalšími charakterovými vlastnostmi. Herecké výkony jsou prostě špičkové.

To stejné se dá říct i o dialozích, na kterých tento seriál stojí. Samotného mě překvapilo, jak mě dokáže uhranout seriál, kde se v podstatě celou dobu jen kecá. Akčních scén tu tedy moc nenajdete. Všechny karty se zde vsází na charaktery, dialogy a bezchybnou atmosféru. A to bohatě stačí, neboť jsou všechny na vysoké úrovni. Nikam se tu nespěchá – veškeré události jsou pečlivě vyprávěny pomalejším tempem. To může pro spoustu lidí znamenat výrazný zápor, neboť ve svém středu seriál kapku pozastaví a občas se zdá, že se nikam výrazně neposunuje. Osobně mi však pomalejší tempo tolik nevadilo, neboť zobrazené události tak mají prostor ve Vás dostatečně rezonovat. Seriál jednou nastaví v první epizodě laťku, a již pod ni nesejde. Drží si svou kvalitu po celou dobu a drží diváka v nejistotě, jak se tento zapeklitý případ vyřeší.

Pokud se však podíváme na tvůrčí tým, veškerá překvapení nad kvalitou začínají opadat. Na režii i scénáři se totiž podílí Steven Zaillian, jenž napsal třeba Hannibala, Amerického gangstera nebo Muži, kteří nenávidí ženy (2011). Není teda divu, že má toto téma a dialogy v malíku.

Už mi začíná být docela trapně, jak tu tak vypisuji všechny vlastnosti filmu v superlativech. Ale nemůžu si pomoci. Doopravdy mě nenapadá moc věcí, co bych vytknul. A je tedy zbytečné tuto krátkou recenzi natahovat. The Night Of je prostě neprávem přehlížený klenot. Udělejte si tak na něj čas, sedněte si k němu a nechte se vtáhnout hrozivými událostmi Jedné noci. Stojí to za to.

Člověk musí být docela hnidopich, aby tu našel nějaké výrazné chyby. The Night Of se prostě zdařile vyhnul jakýmkoliv větším přešlapům. Svým vlastním tempem nabízí hutnou zápletku, neobyčejně vtahující atmosféru a brilantně napsané dialogy. Prostě minisérie, která Vás chytne a nepustí až dokonce.