Recenze: Volání Kukačky – Robert Galbraith (J. K. Rowlingová)

J. K. Rowlingovou zná už asi každý. Autorka knižní série Harry Potter se s určitým odstupem pustila do další tvorby – série o detektivu Strikovi, kterou napsala pod pseudonymem Robert Galbraith. Je to nový hit?

Rowlingová si o živobytí nemusí dělat starosti, ale psaní ji očividně stále baví. Bohužel někdy může být slavné jméno i překážkou. Rozhodla se tedy napsat svoji novou sérii pod pseudonymem, čímž začala znovu, s čistým štítem. Alespoň na chvíli. Její nová série knih (prozatím jsou vydány tři) vyprávějí o případech Cormorana Strikea – soukromého detektiva, žijícího v Londýně. Osobně jsem měl radost z toho, že Rowlingová opět něco napsala. Série o Harrym Potterovi je perfektně čtivá a i po letech se k ní rád vracím. To však autorku vystavuje i velkému tlaku. Dokáže se své předchozí sérii vyrovnat? Na rovinu – prozatím ne. Volání Kukačky bohužel nenaplňuje očekávání, která si mnoho čtenářů na autorku nejspíše kladlo. Říkám ovšem „prozatím“, protože jsem nečetl další pokračování, která jsou dle všeho o dost lepší. Navíc potenciál tu rozhodně je.

Rowlingová (pozn. pardon, připadá mi zbytečné označovat ji pseudonymem) se rozhodla napsat takovou klasickou detektivku. S pořádnou dávkou postav a podezřelých, pěkně rozvláčnou a bez nějakých výrazných technických vychytávek, které by za detektiva případ vyřešily. Více se tu cílí na výslechy a z nich postupně získávána vodítka. Bohužel se dostáváme k první výtce – zdlouhavosti.

Kniha je až neúměrně tlustá. Ono se toho v ní zase až tolik nestane – opravdu nečekejte nějaké akční scény. Cormoran je chromý, takže nějaké honičky nebo přestřelky s ním nečekejte. Tady se jde na všechno opravdu postaru dialogy, přičemž Rowlingová má určitý zlozvyk všechno opravdu velmi do detailu popisovat. Nedá se jí upřít obrovská představivost, nicméně čtenáře krmí příliš mnoha zbytečnými informacemi, ve kterých se pak můžete ztrácet. Je tu hromada postav, hromada rozhovorů, hromada menších dějových linek. Je pak velmi těžké z nich poskládat, které jsou relevantní pro případ, a které ne. Při čtení jsem se tak vyloženě topil v informacích, čemuž nenapomohl ani fakt, že jsem knihu četl pár měsíců. Tempo knihy je značně kolísavé a utahané, což je o to horší, pokud patříte pouze mezi příležitostné čtenáře, jako já. V postavách a jejich výpovědích jsem se opravdu místy ztrácel, takže nějaké přesné vyvození závěru nepřipadalo úplně v úvahu (ačkoliv jsem to stejně tipl:)). Tento nešvar v podstatě kazí celou knihu, což je obrovská škoda. A to proto, že…

Postavy jsou zde super. Detektiv Cormoran Strike a jeho sekretářka Robin Ellacot jsou dvojice doopravdy sympatických postav, kterým prostě musíte držet palce. Už jenom díky nim jsem dokázal odhlédnout od opravdu natahované zápletky. Cormoran je tak trochu zatrpklý a nevzhledný válečný veterán, zatímco Robin působí trošku kontrastně – mladistvá a aktivní ženská postava, kterou si nejde neoblíbit. Jejich vzájemné interakce jsou tak mnohdy zábavnější a poutavější, než řešení detektivního případu.

A případ samotný? Dle mého není zase tak úplně špatný, nicméně se jeví mnohem více komplikovaně, než ve skutečnosti je. A hlavně zpočátku působí docela nezajímavě – nikam se výrazně neposunuje. Závěr to celé trošku napravuje, nicméně budete muset pročíst ohromné množství balastu, než se k němu dostanete, což je fakt škoda. Co tedy k tomu říct? Pokud jste aktivní čtenáři, potrpíte si na detaily a hledáte nějakou tu klasickou detektivku „ze staré školy“, můžete se do Volání Kukačky v klidu pustit. Ti ostatní by ovšem měli nad koupí trošku popřemýšlet.

Verdikt: Volání Kukačky je čtivá, detailní a celkově docela povedená detektivka „ze staré školy“, která se může pochlubit především výborně napsanými hlavními protagonisty Cormorana a Robin. Bohužel se celý případ tak trošku utápí v ohromném množství postav, dialogů a menších dějových linek, které už tak poměrně jednoduchý případ rozmělňují a ztěžují v něm orientaci. Ke konci už jsem se opravdu nevyznal „kdo kde co dělal a proč“, takže nějaké přesnější tipnutí pachatele nepřipadalo v mém případě moc v úvahu. Být Volání Kukačky o půlku kratší, byl by rozhodně solidní nadprůměr. Bohužel její nataženost stahuje hodnocení do průměru – ačkoliv jsou mé pocity převážně pozitivní.

Hodnocení: 5/10

Nejlevnější cenu knihy VOLÁNÍ KUKAČKY naleznete na Srovname.cz.