RECENZE: Válka o planetu opic (2017)

Nová série Planety opic, která začala r. 2011 snímkem Zrození planety opic už dokázala přesvědčit, že stojí zato. Což je mezi remakovými maglajzy vykrádající staré značky malej zázrak. Drží si i třetí díl nastavenou laťku?

Zrození planety opic z r. 2011 byl pro mě velkým překvapením. Tvůrci vzali známé univerzum a vytvořili jeho origin, který se obešel bez kdovíjaké velké akce a pozlátek. Stačily jen skvělé herecké výkony, špičkové provedení opic a postavy, s kterými šlo snadno sympatizovat. Jednička tak byla především povedeným dramatem. Zato dvojka z r. 2014, Úsvit planety opic, byl již čistokrevný akčňák a docela nabušený blockbuster. Se změnou režiséra (první díl natočil Rupert Wyatt, druhý Matt Reeves) se tak změnila i celková nálada a podání snímku. Důraz na lidi postupně opadal a opice dostávaly více prostoru. Najednou jsme tedy sledovaly dvě dějové linie zároveň, kdy obě strany konfliktu měli své kladné a záporné postavy. Každá měla své pro a proti, své motivace, a divák vlastně nemohl jinak než fandit tak trochu oběma stranám.

Třetí pokračování jde ve svém vývoji ještě dál. Opice zde definitivně přebírají otěže. Zapomeňte na více dějových linií – Cézar je zde jednoznačnou hlavní postavou, s kterou máte sympatizovat. Stejně tak jeho schopnosti a „lidskost“ postoupili o úroveň výše, takže lidské postavy úplně nahrazuje. A právě nově nabytou opičí „lidskost“ film dovedně vykresluje hned v úvodu. Když se ohlédnu zpětně na celou sérii, je opravdu obdivuhodné, nakolik se dokázala hlavní postava a celý koncept série postupem času měnit a vyvíjet. Pokud jste čekali akční nářez, asi vás zklamu. V tomto ohledu trojka výše nemíří, spíše naopak. Ačkoliv se třetí pokračování jmenuje Válka o planetu opic, vznik této války jste již viděli v minulém díle. Nyní se posouváme o 2 roky napřed, kdy je už konflikt v plném proudu a obě strany už jsou řádně zdecimované. Čekejte spíše zobrazení důsledků války, nežli samotný boj na frontě. V tomto upoutávky hodně klamou tělem. Válka o planetu opic je naopak poměrně komorní a dialogově hutné válečné drama. Což je trošku zajímavé, protože hlavními protagonisty jsou opice, které z větší části stále nezvládají mluvit – celé dialogy jsou tak ve formě titulků, které překládají jejich posunky a huhlání. A jediný důvod, proč to funguje je ten, že CGI je zde jednoduše na špičkové úrovni. Skutečně, opice jsou zde jako lidi – chovají se maximálně uvěřitelně a dokáží vyjádřit obrovskou spoustu emocí. Tvůrci se zde vůbec nebojí častých detailů opičích tváří. Andy Serkis tu v roli Cézara předvádí neskutečný výkon hodný nějakého toho oscarového ocenění. Efekty tu jednoduše nepůsobí rušivě či uměle a vše po této stránce funguje, jak má. Je to dost možná taková menší revoluce podobně, jako byla původní Planeta opic z r. 1968 revolucí pro filmové masky. Klobouk dolů.

War for the planet of the apes (2017)

Pokud jste očekávali především akční nářez, asi vás zklamu. Tady se na akční pozlátko moc nejede. A je to dobře.

Opičáci tedy fungují na jedničku, co lidská strana? Ta zde trošku ostrouhala. Máme zde postavu osiřelé holčičky, která s opicemi putuje. Její hlavní význam je ale především její interakce s opicemi, které slouží k poukázání na jejich čím dál „lidštější“ chování. A dále je tu záporná postava ve formě plukovníka, kterého zde hraje Woody Harrelson. Ten zde funguje docela dobře, neboť slouží Cézarovi jakožto dobrý sok. A ačkoliv je to hajzl, určitou motivaci pro své konání má. Finální zúčtování s ním však může mnohé překvapit – opět se nejde úplně dle nastavených očekávání, což je jedině dobře. Ostatní lidské postavy nestojí příliš za zmínku – jsou tu určitá jména k zapamatování, avšak jejich charaktery nejsou zase tolik rozvíjeny, což je jednoduše dáno důrazem na opičí postavy.

Po stránce příběhové se zde jede na těžkou osudovost a dramatické okamžiky, které prohlubují opičí postavy. Tvůrci si opravdu dali čas s vybarvením těchto charakterů a jejich interakcí. Příběh se nikam zbytečně nežene. To může mnohé pořádně zarazit či znechutit, ale mně naopak tento fakt velice potěšit. Vždy dám přednost pozvolnosti, postavám a emocím před lacinou akcí a efektním pozlátkem. Tímto si u mě Válka o planetu opic výrazně přilepšuje oproti předchozímu dílu, který co se týče akce patří patrně k vrcholu trilogie. To však neznamená, že by Válka nebyla velkolepá. Ba naopak, filmařsky se jedná o velmi sebevědomé dílo. Kamera je báječná a dokáže vykouzlit krásné scenérie. Jak jsem již zmínil, nikdo se tu nebojí zabrat ty nejjemnější detaily tváří, což vyznění několika scén jen prohlubuje. A přičtěte si k tomu výtečný soundtrack od Michael Giacchina. Toho jsem chválil už u Spider-Mana, avšak tady se skutečně vyřádil. Nádherné piánko s houslemi a občasnými bubny zní po celý film. A je to slast pro moje uši. Opět palec nahoru.

Co tedy říct na závěr? Mám z Války o planetu opic obrovskou radost. Jsem rád, že se tvůrci vykašlali na nějaký digibordel a dali přednost poctivé filmařině, ve které vynikají především dlouho budované charaktery a ústřední konflikt. Na vše si tu dávají pěkně načas, budují svou zápletku jen velmi postupně, dokáží napínat i dojmout, a ve svém závěru celou sérii zakončují velmi uspokojivě, s dobrým napojením na původní film Planeta opic z r. 1968, což dokážu ocenit. Jsem jednoduše rád, že tato nová trilogie neudělala své značce ostudu, ba naopak ji obohatila a posunula ji přeci jen o trošku dál. Watch and learn, Star Wars.

Vyhrocené finále opičí trilogie, které oproti očekáváním vsází především na pomalejší tempo, postupně budované charaktery opic a vygradování ústředního konfliktu. Film mrazivý do morku kostí kašle na zobrazování válečné vřavy, ale spíše dává prostor pro reprezentaci válečných důsledků. CGI je klasicky na výši, Andy Serkis v hlavní roli září a Giacchino vytváří jeden z jeho nejlepších soundtracků této sezóny. Válka o planetu opic dělá jednoduše spoustu věcí dobře a já osobně ji považuji za snad nejlepší díl z trilogie. Závěrečné hodnocení je tedy jasné, jakékoliv menší by bylo z mé strany čistým pokrytectvím. Veliká trefa.

Zopakujte si začátek opičí ságy. Nejlevnější cenu Blu-ray ZROZENÍ PLANETY OPIC naleznete na Srovname.cz.