Recenze: Taboo S01E04

Minisérie Taboo dospěla tímto dílem do své poloviny. Minulý díl, ač povedený, trošku zvolnil tempo. Závěr však byl opravdu vypjatý. Co se tedy stalo dál? Rozjelo se trošku dění, nebo se epizoda drží poklidného tempa?

Upozornění: článek obsahuje spoilery

Úvodní odstavec bych měl možná věnovat tomu, jak je na tom epizoda po kvalitativní stránce – hudby, režie, výpravy, kamery… Ale myslím, že už bylo řečeno vše u předchozích epizod. Vypadá to i zní stále nádherně, s výpravou, za kterou by se nestyděl leckterý celovečerní film. Víc není co dodat. Přejděme spíše k příběhu.

Pokud jsem označil minulý díl za konverzační s tím, že se příběh posunul jen minimálně, dnes musím u 4. epizody obrátit o 180° a říct, že se jedná o dosud nejbrutálnější, nejnapínavější a dle mého i nejlepší díl celé série. Tímto bych mohl klidně skončit – pokud jste ještě novou epizodu neviděli, na nic nečekejte a jděte ji zčeknout. Vy ostatní ještě klidně posečkejte pro více dojmů.

Epizoda samozřejmě začíná tam, kde skončila ta minulá – u pořádného napínáku, kdy je Lorna (Jamesova nevlastní matička) nalákána do léčky. Britský král sleduje v celé věci Jamesova dědictví vlastní zájmy a rozehrává svou vlastní partii i proti Východoindické společnosti. Lorna je odvedena červenokabátníky do žaláře a manipulována k Jamesově zradě. Velmi nepříjemná scéna na sledování, ve které se opět odhaluje skutečná nátura některých postav. Už úvod je tedy opravdu povedený a okamžitě vtahuje do děje. A nastavené tempo se vlastně nezastaví až do konce – stále jsem byl jako přikovaný k obrazovce a se zatajeným dechem sledoval, co bude dál.

Jamesovi klasicky jde neustále někdo po krku, ať už je to britský král či Amerika. Koneckonců jsme se dočkali další poměrně brutální a krvavé potyčky, ve které figurovali háky na maso. Hodně ikonická scéna, která se asi dost divákům zaryje pod kůži. Při její sledování mě napadlo, že by z Jamese byl přímo geniální záporák – především také pro jeho vize a rituály, které jsou přítomny i zde. Tvůrci o jejich skutečném významu stále tak trošku mlží.

Taboo S01E04 preview pic

Jamese se prostě nevyplatí nasrat. O tom už se přesvědčilo několik nešťastníků…

Ústředním tématem epizody je Jamesova snaha započít svůj obchod se střelným prachem. Setkáváme se tak s novou postavou chemika Cholmondeleyem (tvůrci evidentně nepřišli na složitější jméno:)), který mezi ústřední postavy „zatracenců“ dobře zapadá. Čtvrtá epizoda především plně zúročila veškeré představování a piplání charakterů v předchozích epizodách. James totiž k výrobě střelného prachu potřebuje ledek, který sežene kde jinde než přímo ve skladu Východoindické společnosti. K takové krádeži se četné kontakty s vedlejšími postavami hodí. A vskutku je tuto loupež v pozadí aristokratického večírku radost sledovat. Jedná se dle mého o vrchol epizody, kdy se odehrává více akce najednou, neustále se něco děje a celé to výborně graduje – a to až do samotného konce, kdy se opět dočkáme příslibu zajímavých událostí do další epizody.

Jop, tento díl byl po všech stránkách docela výživný a zase nastavil laťku o kousíček výše. Nezbývá, než se těšit na další díl. A tentokrát to čekání bude opravdu zatraceně dlouhé.

Po všech stránkách vydařená epizoda, která nasazuje poměrně vražedné tempo, které až do konce neustává, naopak velmi dobře graduje. Výborně se zde zužitkovalo postupné představování postav v předchozích epizodách. Série se zdá být čím dál jistější a odvážnější, dočkáme se tedy několika ikonických (a náležitě krvavých) scén. Série se prostě zase hnula přesně tím správným směrem.