Recenze: Taboo S01E03

Taboo s Tomem Hardym mě docela chytlo. O kvalitách této velmi temné minisérie už nelze příliš pochybovat. Jak si tedy stojí třetí epizoda? Posunula seriál zase trošku dál, nebo už kapku stagnuje? Více v recenzi.

Upozornění: minimální spoilery (především z předchozích epizod)

U Taboo se musí člověk neustále opakovat a papouškovat ty stejné věci dokola. A třetí epizoda se zuby nehty drží nastavené kvality a neodmítá uhnout. Musím tedy opět konstatovat – ano, je to opět moc pěkná podívaná s úžasnou výpravou a skvělým hereckým obsazením. Přesto se mi ale během sledování vloudilo do dojmů menší „ale“, které se týká děje. Pojďme se tedy protentokrát zaměřit primárně na něj.

Série prozatím udělala strašně moc věcí dobře. Ustavila zajímavé postavy, prostředí i řádně temnou zápletku plnou nevyzpytatelných kliček. Třetí epizoda na tomto staví. Nepředstavuje už nové postavy, ale pracuje s těmi ustavenými. Stejně tak zápletka se neustále zamotává. Ta samozřejmě navazuje přesně tam, kde skončil předchozí díl. James Keziah Delaney je vážně zraněn nájemným vrahem, jehož poslala Východoindická společnost, aby se Jamese zbavila jednou provždy. James samozřejmě vraha zlikviduje – avšak nyní se ještě více projevují jeho nevysvětlitelné kanibalistické choutky. Jamesovo prapodivné chování zde má opět své místo a stále není vysvětleno, ačkoliv se projevuje čím dál častěji.

Ono celkově se příliš vysvětlení ani tentokrát moc nedočkáme. Spíše se neustále prohlubují charaktery a tu a tam vykoukne nějaká zajímavá informace – žádná bohužel nevychází jako nějaký výrazný zvrat či chcete-li „gamechanger“, který by mě zvedl ze židle. V tom nyní spatřuji to menší „ale“, které zmiňuji v prvním odstavci. Taboo je kvalitní podívaná, které objektivně nemůžu příliš vytýkat – je to dospělé, příjemně sirové, temné a atmosférické. Ale také se to zatím výrazněji neposunuje a obzvláště třetí epizoda vyznívá jako „ticho před bouří“, kdy se užuž má v blízké době něco semlít.

Taboo S01E03

Už jsem mluvil o tom, jak je skvělá výprava? Vyobrazení historického prostředí včetně kostýmů a kulis stojí za to.

Svou úlohu v seriálu ale bezpochyby tato epizoda má, neboť nějaké ty střípky příběhové skládačky přeci jenom doplňuje. James zvládá svým jednáním ještě více zamíchat děním, takže se mocenské boje o jeho majetek, Nootskou úžinu, zajímavě prohazují. Celkově mi toto intrikaření začíná mírně připomínat Game of Thrones. A to ve více smyslech. Svůj štěk si tu také odbude většina představených postav a u řady z nich vyplouvají na povrch četná tajemství. Dostáváme tak první náznaky, co se dělo s Jamesovou rodinou (má snad matka představovat ten přelud, který Jamese neustále straší ve vizích?), jaký je skutečný vztah Jamese a jeho sestry Zilphy, či jakou úlohu má sluha Brace, písař Godfrey či Jamesova nevlastní matka Lorna. Zároveň se vyostřují a dále komplikují intriky mezi Jamesem, Východoindickou společností, Amerikou i Británií.

Jak jde z mé skromné recenze poznat, akce se moc nedočkáte. Třetí epizoda si takřka výhradně zakládá na dialogových scénách. Ty jsou ovšem také výborné a nechtěl bych je nějak znevažovat. Naopak jsem sám překvapen, nakolik mě seriál stále baví, ačkoliv zde střídavě rozmlouvá několik postav. Herecké výkony a kvalita scénáře to prostě neobyčejně táhnou nahoru. Větší ukecanost seriálu by mi vůbec nevadila, avšak jedná se o minisérii – takže zase tolik prostoru nemá. Navíc zde vyvstává stále více otázek, než odpovědí. Ale co já vím, i skvělá Jedna noc (recenze zde) si budovala svůj příběh jen velmi pozvolna a ve výsledku to stálo za to. I Taboo naznačuje, že se budou dít velké věci, takže se nezbývá než těšit. Atmosféra zároveň příjemně houstne a seriál svými motivy čím dál více dělá čest svému názvu.

Verdikt: Trošku ukecanější třetí epizoda výborně pracuje s již ustavenými postavami a odhaluje několik indicií k pochopení příběhu. Vsází se stále na temnou atmosféru a seriál věrně svému názvu odhaluje čím dál více „taboo“ motivů. Výraznější posun v příběhu se ale prozatím neděje, což je dle mého trošičku škoda. Stále je to ale kvalitka a vypadá to, že nás ještě čekají velké věci – tak snad nejde jen o pouhé napínání.