Recenze: Taboo S01E01 – Shovels and Keys

S kvalitními seriály se v poslední době roztrhl pytel. Každá kabelovka si chce utrhnout svůj kousek koláče a sype jednu sérii za druhou. A nyní se BBC One vytasila s vlastní minisérií Taboo, do které je obsazen i Tom Hardy. První epizoda je za námi a seriál již sklízí spokojené pokyvování kritiků. Zde jsou i mé prvotní dojmy.

Pokud bych měl Taboo žánrově vymezit, označil bych jej za historické drama. A hodně hutné drama. Příběh se odehrává v 19. století (konkrétněji v r. 1814) v Londýně. Hlavní postavou je James Keziah Delaney (Tom Hardy), jenž se vrací do rodné země na pohřeb svého otce. Jeho přítomnost však rozproudí povyk, neboť byl již dlouhá léta považován za mrtvého a jeho osobnost obklopují četné záhady a zvěsti. Pološílený otec navíc Jamesovi stihl odkázat území na západě Ameriky, Nootskou úžinu, jež kdysi odkoupil od indiánů. Toto území je ovšem předmětem sporu mezi Británií a USA. James se tak se svým dědictvím dostává do nebezpečné pozice, ve které hrají hlavní prim politické intriky.

Jak jsem zmínil na začátku, Taboo se může chlubit především svou hutnou atmosférou. Prostředí Londýna je vyobrazeno náležitě hnusně a špinavě. Skvělý dojem podporují i kostýmy postav, které působí velmi autenticky. Na oko vypadá Taboo prostě výborně. Řemeslně se tomu nedá co vytknout. Kamera nezkouší žádná zběsilé pohyby či úhly, avšak působí sebevědomě a dokáže nasnímat velmi pěkné záběry. Stejně tak ozvučení i minimalistická hudba podporuje výsledný dojem.

Velmi mě zaujala zápletka, odehrávající se na pozadí Britsko-americké války. Nikam se nespěchá, všemu se nechává dostatečný prostor. Zároveň je ale zápletka velice srozumitelná a informace jsou dávkovány jen velmi postupně. Máme se tak čas seznámit s celou řadou postav – ačkoliv si v tomto případě nechává pilot velký prostor do budoucna. Postavy jsou velmi příjemně nečitelné, včetně té hlavní. Prozatím neznáme jejich skutečné pohnutky či minulost, avšak jsou už zde postupně rozplétány detaily určitých charakterů a potenciálně zajímavé směřování děje. James Delaney je hodně rozporuplný a zajímavý antihrdina, který Hardymu prostě sednul.

Především se mi líbil epizodou prostupující nádech tajemna, hororu či dokonce mysterióznosti. Seriálu se daří navodit atmosféru, která je jen velmi těžko srovnatelná s konkurencí. Těžko říct, co od Taboo v dalších epizodách čekat. Prozatím to však vypadá na rozvážnější historické drama, bez přehnané akce či stylistických manýr. Je možné, že spoustu lidí nastolené tempo odradí, avšak mně osobně se směřování této minisérie velice zamlouvá.

Zničehonic se nám tu tak vyloupl další nadějný adept na seriálovou pecku. Taboo přichází se skvělým obsazením, vizuálem, i atmosférou. Zápletka i postava je poměrně nečitelná, avšak má velký potenciál do budoucna. Prozatím se kromě pomalejšího tempa nedá Taboo moc co vytknout, neboť pilot funguje jak má – rozmístil figurky na šachovnici a naznačil příjemně tajemnou zápletku. Uvidíme, s čím přijde další epizoda.