Recenze: Taboo (1. řada) & dojmy z S01E08

Tak nám končí Taboo – temný seriál s Tomem Hardym v hlavní roli, na který jsem již od začátku pěl ódy. Jen těžko bych posledních několik týdnů hledal této sérii konkurenci. Jak si tedy vede poslední epizoda? Jaký je můj názor na celou řadu? A jak to vypadá se seriálem do budoucna?

Upozornění: dojmy z 8. epizody obsahuje spoilery z předchozích epizod

Dojmy z finální epizody

Minulou epizodu jsem označil snad za nejlepší v této sérii. Nicméně když se na ni ohlédnu nyní, působí jen jako nevinná předehra k finále. To je totiž ohromně napráskané dějem, akcí, i zvraty. A to do takové míry, že už to začíná zavánět Game of Thrones „vibem“.

James byl v minulé epizodě vězněn a mučen v Toweru – děje se tak i na začátku této epizody. Netřeba však dodávat, že má stále své vlastní plány a ani samotný král či Východoindická společnost nemá nejmenšího tucha, co chystá. A že připravil velké věci. Epizoda tak přestříhává mezi několika postavami naráz, které postupně dostávají vlastní „úkoly“ v Jamesově plánu jak celý konflikt mezi mocnostmi vyhrát. A děje se tak v podobném tempu, jako u 4. epizody při krádeži střelného prachu. Jen nyní je to ještě složitější, napínavější, akčnější, krvavější… No prostě má to všechno, co byste od Taboo očekávali. A ještě něco navíc. Finále je pak vyloženě výborně vygradovaná bitva, kterou jsem v jinak komorním seriálu snad už ani nečekal. Samozřejmě dojde na nějakou tu smrt. Zobrazit spoiler. Prostě finále, jak má být.

Scéna z finále Taboo

V závěru vás čeká skvělá akce. Série prostě končí tím nejlepším.

Tedy až na jednu malou drobnost – nejsem o moc chytřejší, co se týče mysteriózního podtónu seriálu. Netuším, jak James získal své schopnosti ani jaký je jejich rozsah, a do jaké míry jimi disponovala Zilpha. Je to prostě tak nějak zamlčené. Ne že by to zas tak vadilo v pochopení příběhu. Ten zůstává poměrně jasný a nyní i docela dobře uzavřený. Každá postava se dočkala nějakého zakončení, nepřipadal jsem si nějak zvláště ochuzen, že bych nevěděl, co se stane s postavami dál. V tomto ohledu je to zakončení více než dobré.

Doufejme, že to není skutečně konec. Prostoru pro pokračování je to obrovský, a já bych další sezónu rozhodně uvítal. Hlavně po této epizodě, která předvedla opravdu skutečný potenciál seriálu a naplno využila svého rozpočtu. Rozhodně nejlepší epizoda celé 1. série, a pokud jsem předchozím epizodám nějaký ten bodík ubral, nyní se nebojím ohodnotit plným počtem. Tak zas někdy příště.

Po všech stránkách vybroušená epizoda, která naplno využívá potenciál značky a servíruje skvělou akci na konec. Většina dějových linek je uspokojivě uzavřena a je zde velký příslib do budoucna. Bez debat nejlepší dosavadní část. Tak se zase budu těšit na další sezónu. Snad přijde brzy.

Hodnocení: 10/10

Recenze 1. série

Taboo se zpočátku jevilo docela nenápadně. Jediné co jsem věděl je jen to, že zde hraje Tom Hardy (znám filmy jako Mad Max, Revenant, Temný rytíř povstal, Počátek a další). O to více jsem byl kvalitou seriálu překvapen. Nejen že se mohl chlubit solidním hereckým obsazením, ale skvělou výpravou a scénářem.

Všechno prostě vypadalo tak, jak má. Londýn r. 1814 je vyobrazen jako řádně nehostinné místo plné paniček, elegánů, ale také prostitutek, žebráků a kriminálních živlů. A tuto špinavou stránku si Taboo ponechalo až do konce. Osobně mi toto historické období velmi sedlo a jen přidávalo k už tak dobrému výslednému dojmu. Historické dění a kontext je totiž pečlivě zakomponován do samotného dění. Znalci britské historie si tak mohou v seriálu a jeho zasazení orientovat ještě lépe. Ne tedy, že by to bylo podmínkou – seriál vám vše, co potřebujete vědět, v jednoduchosti sdělí, takže byste neměli mít problém s nepochopením. Vizuální stránku navíc velmi silně podpořila i stránka zvuková. Soundtrack je velmi střídmý a takřka komorní. Nenaleznete zde nějaké opravdu výrazné znělky (možná kromě ústřední znělky, ta je fakt výborná), avšak když už nějaká ta melodie zazní, perfektně sedne k dění na scéně a dokáže jej výborně gradovat.

Obrázek z 1. epizody – povedené kostýmy, kulisy i rámování scén.

Seriál vypadá opravdu skvěle. Kromě věrohodných kostýmů a kulis dokáží tvůrci i v omšelém zasazení vytvořit mnoho pěkných záběrů. (obr. z 1. epizody)

Kapitolou samo o sobě jsou postavy. Ty jsou prostě do morku kostí zkažené a morálně rozporuplné. Samotná hlavní postava, James Delaney by vlastně mohl být hodně slušný záporák. Toto je však velký klad tohoto seriálu – postavy jsou zde zajímavé, propracované, s vlastní historií a motivacemi. A není jich zbytečně moc. Seriál v tomto nejde zbytečně do šířky, co se týče kvantity postav. Každá z postav, které je věnována větší pozornost, je tak pro příběh důležitá. Celkově bych se mohl o postavách rozepisovat dlouho, neboť si skoro každá z nich zaslouží zmínku. Nejvýraznější je samozřejmě hlavní postava a antihrdina James Delaney v podání Toma Hardyho. Vyšinutého drsňáka si prostě nejde neoblíbit, hlavně když je tak dobře zahrán. Hardy dodává postavě specifické vyjadřování – kupříkladu jeho ikonické „mručení“ z kterého si už začínají fanoušci dělat srandu formou kompilací na YouTube. Dále je zde postava Zilphy Geary v podání Oony Chaplin (můžete znát z Game of Thrones), která prochází v průběhu seriálu zajímavou proměnou. Jako hlavní „záporák“ je zde Sir Stuart Strange jenž působí v čele Východoindické společnosti a jde Jamesovi neustále po krku. Jeho roli si střihl Jonathan Pryce, kterého osobně můžete znát např. z Pirátů z Karibiku nebo Game of Thrones, kde hraje podobný typ hajzlíka (Nejvyšší vrabčák. Kdo zná GoT, ví). Ale jsou tu i další – sluha Brace (David Hayman), písař Godfrey (Edward Hogg), Jamesova nevlastní matka Lorna Bow (Jessie Buckley), bordelmáma Helga (Franka Potente), chemik a sukničkář Cholmondeley (Tom Hollander) a mnoho dalších. Všichni jsou ve svých rolích parádní, tady se casting opravdu povedl na výbornou.

4. epizoda – Záběr na hlavní postavu seriálu, Jamese.

James rozhodně není postava, s kterou si je radno zahrávat. Rozhodně je však zajímavým (anti)hrdinou. (obr. z 4. epizody)

Příběh, jak už jsem zmínil, se odehrává v 19. století v Londýně a sleduje jeden konflikt o Jamesovo dědictví – Nootskou úžinu. Území na západě Ameriky, o kterou s Jamesem pře jak Východoindická společnost, tak britský král a Americká vláda samotná. Každá z těchto frakcí má své vlastní zájmy a zastánce. V seriálu se tak dočkáme četných politických konspirací a intrik, u kterých jde postavám opravdu o krk. Seriál se v tomto směru vůbec nebojí vážnějších a kontroverzních témat. Dočkáte se tak vražd, mučení, incestu, kanibalství, a dalších peprných motivů. To však neznamená, že je to s jejich počtem nějak přes čáru. Naopak seriál se často drží docela zpátky a rozhodně zde není tolik akce, násilí a krve, jak by se mohlo z reklamní kampaně seriálu zdát. Game of Thrones tak v tomto měřítku stále kraluje. Na druhou stranu tyto momenty méně čekáte a více překvapí. Navíc Taboo své komornější pojetí vyvažuje skvělými dialogy. Opravdu jsem byl překvapen, nakolik mě dokázalo připoutat k obrazovce pouhé rozmlouvání postav. Dialogy i postavy prostě vážně zajímavé a já nemůžu říci, že bych se i v dialogových pasážích nudil. Spíše naopak. Každou větičku jednotlivých postav jsem žral a snad nikdy se mi nestalo, že bych rozhovorům nevěnoval plnou pozornost.

Děj je navíc opepřen mysteriózním podtónem. James (a další členové jeho rodiny) mají zálibu v jistých rituálech, které v sobě zahrnují i nějaké to kanibalství. James tak proniká do snů některých postav a dokonce dokáže v určitém měřítku i mluvit s duchy mrtvých. Jen těžko říct, nakolik jsou tyto schopnosti ve fikčním světě seriálu smyšlené či skutečné. Faktem však je, že mají v dění seriálu své pevné místo a obohacují zápletku i o poměrně zajímavé, snové sekvence, které nechávají prostor divákovi, aby odhadl jejich skutečný význam.

7. epizoda – Ukázka ze snové scény

V seriálu se objevují i určité snové sekvence během Jamesových záhadných rituálů. Creepy. (obr. z 7. epizody)

Tato minisérie po osmi epizodách (každá má hodinku) držela nastavenou laťku až do konce. Zpočátku velmi dobře představila kontext i postavy, přičemž následně rozplétala jen postupně dění. Ačkoliv zde byly vyloženě vysvětlovací a dialogové epizody, nemohl bych žádnou z nich označit jako za vyloženě slabou. A finále, jak píšu výše, bylo vyloženě lahůdkové. Stopáž mi připadala ještě docela krátká. Jednotlivé epizody mi vždy utekly strašně rychle. Osobně se tedy seriál v mžiku zařadil mezi mé oblíbené. Rozhodně doufám v další řadu. Tu BBC One prozatím ani nepotvrdilo, ani nevyvrátilo. Avšak tvůrce seriálu, Steven Knight, potvrdil, že měl v úmyslu 2. a 3. řadu. Tak snad na ně opravdu dojde. Taboo za sebou zanechalo opravdu silný dojem a spousty nezodpovězených otázek.

Neobyčejně poutavé historické drama, které se může pochlubit povedeným hereckým obsazením, skvělou výpravou, a hudbou. Příběh je plný zajímavých postav a dokázal mě vtáhnout opravdu každou epizodu svou temnou atmosférou. Opravdu se jedná o pořad pro dospělé – dočkáte akce, násilí, intrik, sexu i velmi kontroverzních témat. Jistá nekompromisnost v tomto ohledu trošku připomíná Game of Thrones, ze kterého přešla i část obsazení. A podobně jako GoT je i Taboo povedeným seriálem, který by bylo škoda přehlédnout.

Celkové hodnocení 1. řady: 9/10