RECENZE: Strike – The Cuckoo’s Calling (1. série). Televizní detektivka od Rowlingové, o které nikdo neví.

Detektivka od Rowlingové prosvištěla v TV, akorát si toho nikdo nevšiml… Jaká je?

Nedávno jsem po dlouhé době dočetl detektivku od Rowlingové, Volání Kukačky (recenzi máte zde). A i přes průměrné hodnocení jsem ji veskrze chválil. Perfektní načasování – televize ABC totiž stačila během týdne odvysílat adaptaci této knihy ve formě seriálu. Ten se jmenuje Strike, přičemž jeho první řada o třech epizodách má podtitul shodný s první knihou z této detektivní série – Volání Kukačky (Cuckoo’s Calling). Druhá řada adaptující druhou knihu s názvem Hedvábník (Silkworm) bude překvapivě odvysílána již příští týden. Docela fofr. Každopádně Volání Kukačky mám stále v živé paměti, musel jsem tedy první řadu Strikea jednoduše zkouknout.

Trošku mě zklamalo, nakolik se tento počin prosmekl pod diváckým radarem. Přitom Rowlingová patří mezi nejznámější autorky i mezi mladšími ročníky. A Internet stejně mlčí – hlavně ten český. Seriál má jen hrstku hodnocení, recenze skoro žádné, jednoduše pusto. V zahraničí není situace zase o tolik lepší. A jak vyplyne z následujících řádků, je to docela škoda, protože seriál dělá mnoho věcí dobře. Možná i lépe, nežli kniha.

Podobně jako kniha se seriál nepouští do žádných moderních žánrových variací, ale vsází spíše na pomalejší tempo a tradičnější pojetí detektivního žánru – bez moderních serepetiček, postavený především na rozhovorech. Kromě povedené znělky zaujme ale především casting, který se dle mého dost vydařil. Samozřejmě se jedná o adaptaci, takže ne všechny postavy plně svým vzhledem odpovídají svým předlohám – charismatický Tom Burke má svým vzhledem ke knižnímu obtloustlému a nevzhlednému Cormoranovi Strikovi poměrně daleko, nicméně podává postavu vtipnějším, neurážejícím způsobem. Sympatie k hlavní postavě se rozhodně nevytrácejí a já ve výsledku musel tuto zajímavou volbu jen kvitovat. To stejné se dá říci i o postavě Robin, kterou ztvárnila Holliday Grainger. Ta svému předobrazu odpovídá docela přesně, jak vzhledem, tak povahou, což rozhodně mnohé fandy potěší. I zbytek postav je poměrně dobře obsazená, ačkoliv se logicky nedostalo z hlediska na všechny, neboť bylo mnoho postav vystřiženo. Krácení je ovšem rovněž jedním z obrovských kladů.

Obsazení hlavní dvojice se povedlo a podobně jako u knížky je podstatná část seriálu postavena na jejich interakcích a chemii.

Tvůrci se moudře rozhodli neopisovat od knížky úplně přesně. Děj je tak dávkován trošku rovnoměrněji – několik událostí je přehozených a mnoho věcí je upraveno tak, aby tempo seriálu příliš nestagnovalo. Je tu tedy vystřiženo několik postav a zdlouhavých rozhovorů, zatímco se dává více prostoru např. vojenské minulosti hlavní postavy. To je skvělá změna oproti knížce, který se v některých pasážích dost táhla a vyplňovala děj přebytečnou vatou. Přesto bych však uvítal zkrácení ještě razantnější. Myslím, že by se dala celá kniha převést i do jednoho filmu. Takto má seriál v sobě stále natěsnaných spoustu informací a vodítek, které si divák pravděpodobně nedokáže ve změti různých událostí úplně dobře propojit včas před závěrečným odhalením. Troufám si tak tvrdit, že nečtenáři možná budou stejně trošku tápat, zatímco čtenáři předlohy budou mít přehled perfektní a užijí si tak seriál o kapičku více.

Nebudu Vám tu dělat přednášky o tvůrčím týmu, upřímně o jeho složení přehled nemám, netuším co točili předtím a v této chvíli je to asi stejně šumák. Důležité je, že věděli co dělají a dokázali knihu od Rowlingové převést na televizní obrazovky v dost kvalitní formě jak po scénáristické, tak po obrazové i zvukové stránce. Neříkám že je to nějaká extratřída, stále to má své mezery, avšak pokud máte rádi takové ty klasické detektivky, toto by se vám mohlo líbit.

Verdikt: Překvapivě dost vydařená adaptace průměrné detektivky, která vyhazuje řadu zbytečností, avšak zanechává jen to důležité, včetně charismatu hlavních postav, jejichž převedení do hrané podoby se skutečně vydařilo a já mu nemám co vytknout. Ve výsledku detektivka, která na chvíli zabaví, neurazí, a na konci vás možná trošku překvapí. Jako čtenář předlohy jsem velice spokojen.

Nejlevnější cenu knihy VOLÁNÍ KUKAČKY naleznete na Srovname.cz.