RECENZE: Spider-Man: Homecoming (2017)

Spidey je zpět. A opět v jiném provedení. Tentokrát jej však Sony zapůjčilo zpět Marvelu. Vyplatil se tento tah? Dokáže již třetí adaptace toho stejného v tak rychlém sledu zaujmout? Více v recenzi.

Spider-man patří k vrcholným komiksovým postavám, které se už dočkala moře komiksů, filmů, seriálů apod. Jedná se o postavu ze stáje Marvelu, která je na rozdíl od dalších postav (Kapitán Amerika, Iron Man či Hulk) známa i v Česku už zatraceně dlouho. Sám jsem s chutí sledoval kreslený TV seriál. Ne vždy ale tato postava znamenala záruku úspěchu. Na mysl vyvstávají filmy Spider-man (1,2, a 3) od Sama Raimiho z r. 2002, 2004 a 2007, ze kterých jsou první dva díly boží, třetí překombinovaný propadák. Následoval restart se sérií Amazing Spider-man, který se dočkal dvou filmů r. 2012 a 2014. A oba filmy byly poměrně bídné. Rozhodně nedosáhly pověsti předchozí verze a tedy brzy upadly v zapomnění. Nyní se však Spidey vrací, pod taktovkou Marvelu, pod názvem Spider-Man: Homecoming.

Marvel vsadil opět na trošku jiný přístup ke značce. Vsadili na komiksovou verzi Spider-mana aka Petera Parkera, jejichž schopnosti jsou z části založeny na technologii (na rozdíl od Raimiho verze, kde byly sítě biologické, přímo ze Spideyho rukou). Zároveň Petera pořádně omladili – nyní je mu 15 let, je na střední škole a stále má jen malé zkušenosti s vykonáváním spravedlnosti. I přesto, že je postava výrazně mladší než v dřívějších adaptacích, tvůrci se moudře vykašlali na zbytečné opakování vzniku pavoučího hrdiny. Počítá se s tím, že jednoduše víte, kdo Spider-man je a jaké jsou jeho schopnosti. Jeho počátek a nějaký ten kontext není příliš rozebírán a je odbyt v jedné větě, jen tak mimochodem. Rozhodně kvituji. Už bych fakt nechtěl sledovat opět to stejné v trošku jiném provedení. Takto se mohli tvůrci zaměřit na samotný příběh, záporáky a napojení do Marvel univerza, které zde sice není úplně zásadní, ale přesto hraje ve filmu určitou roli – čas od času se zde totiž objevuje postava Iron Mana aka Tonyho Starka, který je zde pro Petera jistým mentorem, který působí pro hlavního hrdinu jako vzor. A pořádný. Autoři zde akcentovali fakt, že je zde Spider-man stále nezkušeným školákem. Ačkoliv se tedy vrhá do první akce, zároveň se věnuje takovým všedním problémům teenagerů, jako jsou první lásky, domácí úkoly, párty apod. A zároveň jde vidět obrovský rozdíl v úrovni jeho schopností oproti ostatním Avengerům (a především Iron Manovi), proti kterým je stále docela ořezávátko. Peter se tak snaží dokázat svojí cenu, přičemž dostává někdy docela do držky.

Důležitá je zde tedy volba záporáka, který by neměl být natolik markantní, aby se o něj starali Avengers, zároveň musí být ale dostatečně silný, aby mladému Peterovi pořádně zatopil. A myslím že se tohoto povedlo dosáhnout. Vulture v podání Michaela Keatona je dle mého poměrně cool antagonista. Kromě skvělého hereckého podání má i slušný prostor na to, aby se ukázaly jeho skutečné pohnutky a motivace k tomu, co dělá. Vlastně je to jeden z těch lépe vyvedených antagonistů, kteří bývají u Marvelu často místem úrazu. Zde to ale funguje. Keaton si ve své roli dokáže vybudovat respekt i v případě, že nenosí svůj kostým, prostým dialogem. Respekt.

Marvel dále udělal další chytrý tah a odlišil Spider-manův film i žánrově – podobně, jak činí u sólovek dalších hrdinů (Kapitán Amerika – špionážní thriller, Ant-Man – heist movie, Thor – fantasy, apod.). Spidey je velmi komediální postava a tedy i film je velmi směřován směrem k teenagerské komedii ze školního prostředí. Jak jsem již řekl, jsou tu tedy mladší postavy, které řeší trošku jiné problémy (školu, lásky, ale třeba i Star Wars:)). I soundtrack je tak trošku rozvernější a celé to působí velmi odlehčeně, dynamicky. Což si myslím že je styl, který ke Spider-manovi bez problému sedí. A ačkoliv už pravděpodobně přestávám být cílovkou, stále jsem se dokázal slušně bavit. Postavy jsou totiž dostatečně sympatické, takže jim prostě musíte fandit. Kapitolou samou o sobě je např. zde řádně omlazená tetička May, která si dokáže řadu momentů ukrást pro sebe. A ačkoliv je její charakter drasticky pozměněn od předchozích adaptací, funguje to vlastně v kombinaci s mladistvým provedením značky na jedničku.

Ač je provedení a celková nálada filmu velmi osvěžující, dějová linie je opravdu taková jednoduchá a ničím neurážející. Neberte to špatně, nový Spider-man se mi velmi líbil, přesto bych možná ocenil v tomto směru trošku větší tah na branku, nebo větší osudovost. Nicméně tady se stále jedná o rozjezd a jak jsem zmínil, Spider-man je stále docela hrdinským benjamínkem. Jeho příběh je tak spíše postaven na vtipném dialogu, příběhu ze všedního života Petera a několika málo potyčkách, kde Spidey naplno odhaluje rozsah svých schopností. Co se týče akce, tvůrci také nešlápli vede. Jasně, není ji zase tolik a opravdu ikonických scén tu zase není. Nicméně se na to i tak pěkně dívá a rozhodně se u akčních sekvencích nebudete nudit. Speciální efekty jsou také ucházející, žádný vyloženě digibordel se nekoná. Je to tak trochu střídmé, neurážející. Marvel v tomto smyslu jede docela na jistotu, což je možná trošku škoda, protože se mu v tomto ohledu stále nedaří trumfnout takovou Raimiho jedničku či dvojku.

Film mě tedy velmi potěšil. Nečekal jsem samozřejmě zázraky a ty jsem ani nedostal. Nový Spider-man je fajn oddechový superhrdinský film, který sám o sobě funguje. Samozřejmě se ale vsázelo v mnoha směrech na jistotu – žádné extra experimenty ani přehnaně epický příběh nečekejte. V tomto Raimiho jednička a dvojka Spider-mana z r. 2002 a 2004 stále vedou. Nicméně je to krok správným směrem. Pokračování si s chutí klidně dám.

Nové pojetí Spider-mana se povedlo. Marvel jednoduše víc co dělat. Zařadili hrdinu do dalšího méně okoukaného subžánru a rozevřeli tak celé univerzum pro další publikum a nakonec představili další nosnou postavu. To vše bez zbytečných opakování či zdlouhavých vysvětlování originu. Film je více odlehčený, rozhodně nečekejte žádné velké drama. Větší ambice by sice nebyly na škodu, nicméně i tak se jedná o parádní start. Vítej zpět, Spidey.