Recenze: Six S01E01

TV kanál History, který je znám především svojí úspěšnou sérií Vikings, odvysílala svůj další seriálový počin. Tentokrát se jedná o příběh elitní jednotky SEAL  6 působící v Afgánistánu. Vyplatí se tuto vojenskou akci sledovat?

Upozornění: článek obsahuje minimální spoilery.

Vikingové od TV kanálu History jsou fajn. Mají zajímavé zasazení a pěkně sirovou akci. A vypadá to, že podobné kvality bude mít i minisérie Six (také znám pod názvem Seal Team 6). Zde budeme sledovat elitní tým SEAL 6 na jejich misi v Afghánistánu, kde se snaží vystopovat a zlikvidovat velitele teroristů, Muttaqiho. Z toho co jsem vyčetl, se tvůrci snaží o co nejvěrnější reprezentaci skutečnosti, což jde docela vidět. Seriál je to samozřejmě pro dospělé – není tedy nouzi o násilí, krev, nadávky, a další. I začátek epizody začíná pěkně zostra a vrhá diváka do středu přestřelky mezi skupinou teroristů a zmíněným elitním týmem. A je to poměrně pěkná podívaná. Ocenil jsem především realističnost. Samozřejmě nevím z první ruky, jak to chodí v Afghánistánu a nakolik je postup vojáků či jejich slang autentický, avšak všechno působilo velmi uvěřitelně a bez příkras. Vidíme zde i těžká rozhodnutí, se kterými se musí vojáci potýkat a které často stojí životy – Je tedy správné jít pomoci zraněné ženě, i když se může jednat o sebevražednou atentátnici? Sami se přesvědčte, k jakému rozhodnutí nakonec vojáci dospějí, avšak oceňuji přítomnost takových otázek, jež často útočí na morálku.

Je jasné, že postavy jsou podobnými událostmi dost pošramocené na duši. Vnitřní rozpor je zde vidět především v případě kapitána týmu Taggarta, jež se honosí přezdívkou Rip. Právě Rip je dle mého prozatím nejzajímavější postavou, neboť je jeho jednání nejvíce rozporuplné a dění okolo něj nezajímavější. Avšak i ostatní členové týmu se dočkají svého představení – a to hodně. Většina epizody je tak věnována osobním životům hlavních postav, pro bližší představení jejich charakterů a nesnází, s kterými se musejí ve svých rodinách kvůli své vojenské službě potýkat. Neříkám, že je to špatné, ale zde začíná epizoda trošku drhnout. Ostatní charaktery mi totiž nepřišli tolik zajímavé jako Rip. Akční začátek epizody nalákal tolik, že pozvolnější střed dost kazí dojem.

Six S01E01

Seriál se může pochlubit povedenými akčními scénami, které působí autenticky.

Vizuálně a zvukově bych neměl moc co vytknout. Ozvučení působí realisticky, stejně jako prostředí. Akční scény jsou snímány roztěkanou ruční kamerou, takže mi chvílemi i připadalo, že sleduji nějaký dokument. Kromě toho se tu však nikdo nesnaží o nějaké přehnané vizuální experimenty – sem by se ostatně ani nehodily. I tak však dokázali tvůrci v rámci možností vykouzlit několik velmi působivých scén. Osobně mám nejraději scénu nočního zátahu, která se odehrává v první půlce epizody. Velmi působivé nasvícení i snímání kamery.

I přes pomalý start si myslím, že ještě bude na co koukat. Po prvotním představování se totiž na konci epizody trošku zamíchá dějem. Nechci úplně vyzrazovat zápletku, jen řeknu, že se můžeme těšit na jednu záchrannou misi, jež bude do určité míry zahrnovat i osobní mstu. Věřím, že to ještě bude zajímavé, hlavně díky prostředí, které je do značné míry zrádné a nepředvídatelné. Potenciál je tu prostě velký, tak snad to tvůrci nezvorají nudnými podzápletkami. Podobných seriálů totiž moc není.

Six je maximálně autentická vojenská akce, která je nejsilnější právě v akčních scénách, kdy naplno využívá jedinečnost svého zasazení i morální rozporuplnost některých událostí. Takových scén je zatím bohužel docela málo. V osobitějších dějových liniích to zatím trošku drhne, což lze u prvního dílu ještě omluvit – je nutno představit hlavní postavy. Naznačené směřování ale vypadá docela slibně.

Líbí se ti tento článek? Dej mu like! 1