Recenze: Sherlock S04E02 – Skomírající detektiv

Máme tu druhý díl Sherlocka. První epizoda byla pro většinu lidí zklamáním. Podařilo se napravit pošramocenou reputaci v druhé epizodě?

Tak už jsme za polovinou. Čekali jsme 2 roky na novou sezónu, dostali jsme nemastný neslaný první epizodu Šest Železných dam. Příští týden nás čeká poslední díl sezóny a další nekonečné čekání. Takže na nové epizodě, jež dostala název Skomírající detektiv, hodně záleží. Je tu nějaké zlepšení a návrat ke kvalitě prvních řad?

Ano i ne. Tento díl mě rozhodně bavil více než ten předchozí. Ale rozhodně se neblíží ke kvalitě prvních řad. Každopádně i to je určitý úspěch. Sherlockovi rozhodně nikdo nepřál sklouznutí k propadáku a vypadá to, že jej takový osud nečeká. Mám z toho neobyčejnou radost, nicméně stále je co zlepšovat.

Prvně jsem rád, že ubylo těch rádoby efektivních mžikavých „into-the-face“ přechodů. V prvním díle to už bylo trošku přehnané a vyznívalo to trošku zoufale, jakoby tvůrci neměli nápady a tak tam na sílu dali milion různých objektů, obrazů v obraze a přechodů, aby ukázali, jak to pěkně umí. Akorát to štvalo. A druhá epizoda už tím není tak zapráskaná, což je určitě plus. Samozřejmě Sherlock byl vždy hodně stylový seriál, který si s takovým věcmi vyhrával, a občasné nápady s přechody apod. mi vůbec nevadí. Ale čeho je moc, toho je moc, a druhá epizoda to tak nějak zvládla vybalancovat.

Druhé plus – postavy už neběhají z místa na místo úplně nazdařbůh. Zápletka je stále ohromně překombinovaná, ale už drží tak nějak při sobě. I když tedy jedním dechem musím dodat, že jsou Sherlockovi schopnosti čím dál více přehnané, až se mi to přestává líbit. Ale co už, překousnu to, pokud tvůrci přijdou s fajn příběhem. Ten už je tu kapku lepší. Trošku se zase pracuje se vztahy mezi postavami, což je fajn. A upřímně je to znát. U minulého dílu jsem zmiňoval, nakolik se mnou určitá událost nic neudělala. A teď to fungovalo lépe, i když mezi sebou postavy jen o dané věci rozmlouvali. Tuto situaci lze těžko vysvětlovat bez spoilerů – pokud jste epizodu viděli, pravděpodobně víte, co mám na mysli. Je to prostě lépe podané, upřímnější, méně vynucené.

Samozřejmě se stále jede v temnějším stylu. Všechno je tmavší, pochmurnější a celkově vážnější. Stále víc se vsází na psychologii postav. Občasný vtípek se však tu a tam objeví. Je tu také (konečně) docela zajímavý zloduch, takže opět palec nahoru. Sice mi moc nepasovalo jeho zakomponování do příběhu, ale i tak jsem byl za něj rád. Byl zahrán velmi dobře a je jen škoda, že nedostal více prostoru.

Sherlock S04E02

Postavy nyní dostávají docela zabrat. Čtvrtá řada je svými barvami i vyzněním rozhodně nejtemnější.

Přes co se ale nemůžu stále přenést je příběh jednotlivých epizod, které jsou i přes zajímavou pointu či nápad nehorázně překombinovány úplně zbytečnými odbočkami. Takže je z toho ohromný guláš. Příběh se stále proplétá, ale dostáváme pramálo odpovědí, což je strašně neuspokojivé. Na druhou stranu z toho všeho vyšel určitý nový zvrat, který mě osobně docela překvapil. Měl jsem tušit, že přijde, ale tentokrát jsem konec úplně neodhadl. Což je fajn. Akorát se to tedy ještě více zamotává. Seriál přinesl před závěrečnou epizodou opět něco, co asi pěkně zamíchá kartami v už tak nepředvídatelné hře. Vůbec netuším, jak chtějí tvůrci v rámci poslední epizody zodpovědět všechny otázky z této i předchozí řady dohromady. Čuchám pořádný cliffhanger a dějový háček na další řadu.

Ze Skomírajícího detektiva mám tedy lepší pocit. Už mě to zase bavilo. Ale stejně si musím povzdechnout nad tím, jak jsou jednotlivé epizody Sherlocka stále méně srozumitelné a dějově nesamostatné. V prvních dvou řadách jste mohli jednotlivé epizody sledovat jako hodinu a půl dlouhé filmy. Jednalo se o zajímavé a samostatné případy, přičemž každý byl jiný a originální. Tento přístup mi ohromně seděl. Ano, byla tu nějaká rámcová dějová linka, která jednotlivé epizody trošku propojovala, stále to ale bylo docela přehledné. Nyní je Sherlock stále zajímavý, ale dějově natolik propletený, že už nejspíš ani sami tvůrci netuší, kam dále směřovat. Navíc mi chybí opravdu zajímavé kriminální případy, ve kterých by byl Sherlock zase jednou opravdovým detektivem – ne aby jenom jednou někam přišel a v minutě ze sebe vyklopil všechny dedukce bez pořádného vyšetřování. Snad najdou tvůrci v poslední epizodě cestu, jak tyto nedostatky napravit.

Skomírající detektiv je krůček správným směrem. Méně zbytečností, lepší příběh, zajímavější případ a docela dobrý záporák. Bohužel ale přichází s příliš mnoho otázkami a málo uspokojivými odpověďmi. Na dějovou linii se tak stále nabalují další a další dějové kličky, které trošku rozbíjí výsledný dojem. Potenciál je tu rozhodně větší.