Recenze: Sherlock S04E01 – Šest Železných dam

Fanoušky netrpělivě očekávaný seriál Sherlock je zpět se svou 4. řadou. První epizoda Šest Železných dam je již na světě a reakce na ní nejsou příliš nadšené. Jak to tedy s návratem Sherlocka vypadá?

Upozornění – v článku jsou minimální SPOILERY nevyzrazující konkrétní události děje.

Fanoušci Sherlocka to nemají věru jednoduché. Patří totiž k seriálům, které určitě stojí za zhlédnutí. Zaujme svým obsazením (Benedict Cumberbatch a Martin Freeman v hlavních rolích), zápletkami, jež jsou plné zvratů, i nápaditou formou. Bohužel si na něj musíte vždy zatraceně dlouho počkat. Od poslední epizody 3. řady (která je považována za nejslabší), uběhly dlouhé 2 roky. V mezičase byla sice před rokem v lednu vydána „bonusová“ epizoda Přízračná nevěsta, ta ale bohužel nesklidila příliš nadšených ohlasů. A kritické ohlasy se opět ozývají i u nové epizody.

Tuto nasupenost fanoušků chápu. Pokud čekáte takovou dobu na novou řadu, očekáváte určitou úroveň. Když se jí však nedočkáte, musíte být nutně zklamaní. U ostatních seriálů byste to možná přešli mávnutím ruky, avšak v případě Sherlocka, jehož každá řada čítá pouze 3 epizody, to docela bolí.

Poslední řada, ač slabší, skončila docela zásadním cliffhangerem, který nám v podstatě naznačil směřování 4. řady. Trošku mě tak zarazilo, jak okrajovým motivem v nové epizodě byl. Celkově zde chybí ucelenější zápletka, která by byla něčím skutečně zajímavá. Sledujeme propletenec nadějných dějových linek, které ale vyšumí tak nějak do prázdna. Epizoda tak jen skáče z místa na místo, dává postavám do úst cool repliky, nešetří všemožnými efektními přechody… ale co naplat, když to vše vlastně nedává smysl a samostatně to vůbec nefunguje?

Jakoby tvůrci po letech ztratili nit a spoustu věcí, co činilo Sherlocka Sherlockem, zapomněli. Případy v předchozích řadách sice provázel jednotící prvek, avšak samostatně stály na svých nohách. Také měly vtip a postavy, které si divák dokázal okamžitě oblíbit. To zde však chybí. Tvůrci vsadili na vážnější pojetí, které bohužel příliš nefunguje. Nový případ je pak mišmaš různých zápletek, jež vedou k rozhodujícímu zvratu… který se mnou ani nehnul. Epizoda tak končí, 1/3 řady máme za sebou a já v podstatě nedostal to, na co jsem ty 2 roky čekal. Dostal jsem jen efektní prolog, který má zdánlivě všechny potřebné ingredience, jen je nedokázal přetavit do něčeho smysluplného. Snad se jedná o počáteční přešlap a příští týden dostaneme skutečně pokračování, na které jsme čekali. Snad.

Sherlock se vrací s kvalitním obsazením, hláškami a ve standardně kvalitní formě, ale také s nezajímavým a zbytečně zamotaným případem, jehož závěrečné rozuzlení vychází na prázdno. Silný základ to stále má, avšak šarm a švih prvních řad jakoby se pomaličku vytrácel.

Hodnocení: 5/10