Recenze: Sherlock (4. řada) & dojmy z S04E03 – Poslední případ

Teď nebo nikdy. Sherlock si dnes odbyl svoji poslední epizodu 4. řady, ve které mají tvůrci co napravovat. Do dalších epizod je daleko, takže ta finální rozhodne, jestli si mnozí fanoušci na Sherlocka stále ještě počkají. Jak to nakonec dopadlo?!

Upozornění: Článek obsahuje spoilery (především z předchozích epizod)

Recenze Posledního případu

Poslední díl měl hodně těžkou pozici. Moc jsem nevěřil, že by Poslední případ byl skutečně posledním, a že by dokázal nějak smysluplně zakončit sérii, natož načrtnutý příběh z řad předchozích. Ostatně moje obavy si můžete přečíst u recenze druhé epizody. A ono ouha. Mýlil jsem se. Poslední případ by skutečně mohl být úplně posledním dílem vůbec – i když už samozřejmě víme, že bude Sherlock dále pokračovat v alespoň dalších dvou řadách. Možná trošku předbíhám, avšak myslím, že je nutné hned ze začátku říct: poslední díl mě v mnohém překvapil.

Přeskočme ale zpět na začátek. Epizoda startuje velmi zajímavě a překvapuje svým takřka hororovým nádechem. Což bylo fajn. Ještě více fajn je to, že se v těchto pasážích našel prostor i pro občasný vtip. To by mělo být Sherlocka samozřejmostí, avšak jak jsem si již stihl postesknout u dřívějších epizod, v této sezóně se vtip značně vytrácel. Proto jsem měl radost, že nová epizoda začala stylem, který konečně připomíná starší řady.

Tento pocit a odlehčená nálada samozřejmě netrvají dlouho. Tvůrci se temnější atmosféry prostě drželi zuby nehty. Poměrně svižně se tak přesouváme v dění dopředu k samotné „záporačce“, která byla již prozrazena v minulé epizodě (mimochodem pokud jste neviděli předchozí epizody, tady je ta chvíle, kdy byste měli přestat raději číst). Sherlockova sestřička Euros si celou epizodu krade pro sebe. Opravdu uhrančivý herecký výkon. Za to rozhodně palečky nahoru. Konečně zase záporák, který hlavní postavy trošku více potrápí.

Stále se však nejedná o klasický případ, na které jsme byli v předchozích řadách zvyklí. Mnohem větší pozornost se věnuje jednotlivým hlavním postavám, které jsou ještě více prohlubovány, stejně jako jejich vzájemné vztahy. Navíc zde konečně dochází k četným vysvětlením jejich minulosti – konečně se zde tak zodpovídají otázky položené již v předchozí řadě. Bohužel tohoto soustavného pronikání do nitra hlavních postav je docíleno ohromně překombinovanou zápletkou, která v závěru vyznívá trošku absurdně. Nepochopte mě špatně – bylo to opravdu temné, občas ohromně napínavé a konečně dochází k nějakému posunu v příběhu. Jen mi vadí, že se k tolik zajímavým postavám, poutavým dialogům a mrazivým vysvětlením prokousáváme skrz absurdně překombinovaný případ. Ohromná škoda, že musel závěrečný díl rozmotat klubko všemožných dějových odboček a na konci tak nevyznívají naplno jeho nesporné kvality.

I přes svou krkolomnost se však příběh uzavírá. A já jsem za to moc rád – další řada tak může začít s úplně čistým štítem a snad i lépe. Závěrečné dvě minutky jsou navíc moc pěkná pocta, která dokáže fanouška skutečně nabudit. Říkal jsem si: Jo! Konečně je Sherlock zpět, konečně mě přes svou překombinovanost opravdu baví! Ale pak si uvědomíte, že to vlastně v tom nejlepším skončilo a čekají Vás další roky čekání. Achjo.

A jak tedy závěrečnou epizodu zhodnotit? Přiznám se, že mě bavila po celou dobu, i přes své nedostatky. Závěr navíc byl poměrně silný a určité pasáže na mě dokázali emocionálně zapůsobit. Srdéčko mi tak říkalo, ať tomu hodím tu devítku, vždyť to bylo o třídu až dvě lepší než předchozí epizody… Avšak pokud mám zapojit i trošku rozumu, musím známku rozhodně ponížit. Poslední případ se zdaleka nevyrovná dílům z první či druhé řady. Navíc je i přes svou působivost značně překombinovaný a unáhlený. Tak či tak, působivý závěr 4. řady, v který jsem už snad ani nedoufal.

Povedený závěrečný díl, který v rychlosti zvládá tak nějak uzavřít překombinovaný příběh, posunout postavy o kapku dál, a připravit čistou půdu na další pokračování. A to není úplně málo. Jedná se dle mého o vrchol čtvrté řady. I když tedy přišel hodně pozdě.

Sherlock season 4 cast

Hlavní postavy. Bohužel skutečný prostor dostali jen Sherlock, Watson a Mycroft. Ostatní pořádně ostrouhali.

Zhodnocení 4. řady

Zdařilý poslední díl tak máme za sebou. A jaké že jsou celkové dojmy ze 4. řady? Inu, podobně nevyvážené, jako v případě řady třetí. Byla tu určitá vzestupná tendence, kdy 1. epizoda byla zdaleka nejhorší, nejzbytečnější a dle mého i nejvíce překombinovaná. Nebyl to prostě povedený start. Tvůrci se snažili na diváky zapůsobit příliš na sílu – mezi událostmi se přecházelo příliš rychle, s příliš mnoha zbytečnými odbočkami a celkově i emotivní scény vycházeli naprázdno. Druhá epizoda se už dokázala naladit na lepší rytmus. Vše bylo kapičku přehlednější. Děj byl o hodně nosnější, záporák byl povedený. Byl to tedy krok správným směrem, avšak stále jsem zůstával poněkud chladným. Až konečně třetí epizoda ve mně dokázala cosi zlomit a já si začal Sherlocka opět užívat naplno. Pozdě, ale přece.

Osobně si myslím, že byla první epizoda naprosto zbytečná. Vypadá to, jakoby si tvůrci předem namysleli závěr, přičemž předchozí díly působily pouze jako výplň, která měla dějovou linku dostat tam, kde ji chtěli mít. To je holt jeden z neduhů kontinuální dějové linie, kterou zde tvůrci zvolili. První dvě řady Sherlocka totiž byly do značné míry epizodické – jednotlivé díly šly sledovat i samostatně. Každý z nich byl jiný, každý z nich měl hlavu a patu a tak byl celkový dojem o hodně lepší.

Ve čtvrté řadě se vsadilo výhradně na psychologii a vnitřní konflikty ústřední dvojice – Sherlocka a Watsona. Ti jsou tak vystavováni osobním krizím, jež výrazně zasahují do jejich rodin. Postavy jsou tak prohlubovány, bohužel vedlejší postavy a případy samotné tím trpí – nezbývá na ně totiž čas. A z detektivky se tak stává takřka thriller / drama. Což je něco, o co ne všichni fanoušci úplně stáli. Čtvrtá řada navíc trpěla již zmíněným množstvím zápletek, které zůstaly nedořešeny z předchozích řad. Uzavřít se toho prostě muselo strašně moc. Naštěstí jsou zde i světlé momenty, včetně silného konce. Ještě že tak.

Sherlock letos nezačal vůbec dobře. I přes všechnu bídu se mu však daří vyváznout se ctí. Oblíbené postavy zůstávají a složitý příběh je uzavřen. Snad se tak můžeme v budoucnu těšit na návrat ke kořenům. Ostatně jak bylo v závěru řečeno: „Podstatný je ten mýtus, ty příběhy, dobrodružství.“ Tak snad zase příště.

Hodnocení 4. řady: 7/10