RECENZE: Piráti z Karibiku: Salazarova pomsta (2017)

Piráti z Karibiku přichází do kin s již pátým pokračováním, který byl zahraničními kritiky ihned po premiéře zavrhnut. Ocitla se série Pirátů z Karibiku na definitivním dně? Více v recenzi.

Vraťme se před recenzí na chvíli o pár let zpět. Piráti z Karibiku byl své doby trhák. A není vůbec divu. Pirátská tématika je prostě zatraceně cool a filmů o nich je jako šafránu. Piráti z Karibiku: Prokletí Černé perly (2003) bylo skvělé akční dobrodružství s jednoduchou, leč poutavou zápletkou a postavami, které si bylo velmi snadné zamilovat. Johny Depp zde poprvé zazářil v roli kapitána Jacka Sparrowa – trošku ortodoxního leč vychytralého piráta, který vždy s chutí utrousil nějakou tu hlášku. A další sequely přinášely to stejné – prokleté záporáky, ohromující bitvy, báječné CGI… ale nikdy to už nemělo to kouzlo originálu. Truhla mrtvého muže postrádala švih a byla kapku přeplácaná (leč ikonický padouch Davy Jones stál za to). A trojka s podnázvem Na konci světa pak celou ságu totálně zazdila. Ne že by to byl úplně špatně natočený film to zas ne – určité momenty to mělo. Bohužel to tvůrci trošku přehnali a natáhli stopáž přes únosnou mez a vyplnili už tak zdlouhavou zápletku vatou. Zároveň se čím dál protlačovala do popředí určitá „mytologie“, kdy se děj všech filmů všemožně prolínal. Bylo to překombinované až hamba. Třetí díl byl tak i přes své kvality velká zívačka – což je přesný opak od již zmiňovaného prvního dílu. Gore Verbinski, režisér prvních tří dílů následně tuto sérii opustil a čtvrté pokračování, Na vlnách podivna, pak natočil Rob Marshall. A jaký byl čtvrtý díl Vám vlastně už ani nedokážu říct, neboť si z něj pamatuji jen několik střípků. Jediné, co můžu podotknout je to, že se jednalo o veleprůměrný a zaměnitelný blockbuster, který ani pořádně nenavázal na původní trilogii a celkově působil tak trošku navíc.

A teď se vraťme zpět k Salazarově pomstě. Tady se totiž jde na věc od lesa. Předně opět došlo ke změně režiséra. Kormidla se nyní ujali Joachim Rønning a Espen Sandberg, tvůrci povedeného Kon-Tiki. Na novém dílu je docela dost vidět, jak moc se vlastně snaží být tím, čím byla jednička – dobrodružným a svižným pirátským dobrodružstvím. A daří se mu to jen se střídavými úspěchy. Je zde totiž jeden opravdu nepřekonatelný problém – tvůrci se jednoduše bojí upustit od nastavených postupů a přijít s něčím opravdu novým, co by Vás nějak překvapilo. Často se tak variují předchozí zápletky a oživují nevyřčené dějové zákruty. Salazarova pomsta je svým zasazením o několik let později za předchozími díly tak trošku oddělena, zároveň ale příběhově v lecčem navazuje na původní trilogii. Jasně, zmíní se krátce i čtyřka, ale to spíše jen tak, aby se neřeklo. Film celkově působí pokus, kterým se tvůrci snaží poslepovat celou tuhle ságu dohromady. Možná budete překvapeni, jak moc jsou zápletky z minulých dílů rozvíjeny.

Bohužel budete mít při sledování opakovaný pocit, že jste už něco podobného viděli. Záporák Salazar v podání Javiera Bardema má něco do sebe, nicméně je to opět ten typ nemrtvého a takřka neporazitelného piráta, na kterého ale platí jedna jediná strategie, s kterou ho lze porazit (ehm, takže vlastně to stejné, co byl Barbossa či Davy Jones). Tvůrci si dále odškrtli povinnou položku ve formě Jacka Sparrowa, u kterého se už jde totálně přes čáru. Johny Depp a jeho postava už je v podstatě parodií sama sebe. Jack Sparrow už postrádá jakékoliv větší charisma. V první díle to byl taky řádně ortodoxní chlápek, nicméně jste mu tu a tam věřili, že ví, co dělá. V prvním, druhém i třetím díle ještě ukazoval svou hrdinnou stránku – pamatujete si, jak ve druhém díle vzal Elizabeth pušku a jednou přesně mířenou střelou na chvíli zachránil celou loď? Nebo když se sám postavil Krakenovi? V těchto momentech probleskovala hrdinskost postavy a diváci tak mohli k ní pocítit jistý respekt. To jde však už definitivně stranou. A je docela vtipné, že tento fakt zdůrazňují i samy postavy ve filmu, přičemž nedojde k žádnému zásadnímu vývoji v příběhu, který by tato tvrzení popřel. Jack je zde jednoduše tak trošku šaškem a věčným ožralou, který už vlastně nemá pořádně páru, co dělá, a jeho úspěchy lze přisoudit velké souhře náhod. Nechápu, proč nechali tvůrci tuto postavu tolik degradovat. Nešlo to udělat přesně opačně? Když už je Jack starší, mohl být i moudřejší, trošku rozumnější, a cool (jako byl už ostatně předtím)? Naštěstí zde Jacka není tolik, jako v předchozích dílech. Mnohem více prostoru je věnováno úplně novým postavám a jejich dějovým liniím, které ženou příběh kupředu – opět je tu viditelná snaha přijít s ekvivalentem za Willa Turnera (Orlando Bloom) a Elizabeth Swannovou (Keira Knightley) z prvních třech dílů. Nové postavy si tak špatně nevedou – fungují docela obstojně. I přesto však zůstává největším borcem Barbossa v podání Geoffreyho Rushe. Ten svou postavu podává stabilně skvěle, a osobně jej považuji za jednu z nejlepších postav této ságy.

Pamatujete si na chvíle, kdy byla postava Jacka ještě hodna respektu?

Příběh, který je úzce spjat s minulostí a cíli všech zmíněných postav, je poměrně rozmanitý – střídají se tu různá prostředí, je tu několik fajn nápadů, dobré bitvy a závěr je poměrně našlapaná akční jízda. Navíc to má jen něco málo přes dvě hodiny! I to však stačí k tomu, abyste mohli obdivovat poměrně povedenou vizuální stránku filmu – co se týče efektů a CGI, nemám větších námitek. Ostatně v těchto ohledech neměla série Pirátů nikdy větší problém.

Celkově tak mám ze Salazarovi pomsty lepší pocit než z předchozích dvou dílů, Na konci světa a Na vlnách podivna. Oproti Na konci světa výrazně lépe šlape a nenudí. A na rozdíl od Na vlnách podivna je lépe zapamatovatelný a výraznější. Hodně bych se však hádal, jestli jej lze označit za lepší nežli Truhla mrtvého muže či dokonce Prokletí Černé perly – to by už bylo hodně odvážné tvrzení. Řekněme ale, že tu určité zlepšení je. Salazarova pomsta navíc působí jako ideální zakončení celé ságy. Všechno důležité se dopoví, je to vše pěkně ukončeno, myslím že není důvod dále pokračovat. Myslím, že další recyklaci už tato série nesnese. Tak či tak, Salazarova pomsta je to docela fajn nenáročný blockbuster, u kterého můžete na chvíli vypnout a užít si tak trošku přitroublou akční jízdu.

Piráti z Karibiku: Salazarova pomsta je jedním z těch sequelů, které sice ve velkém recyklují a nepřináší nic moc nového, ale zabaví příjemně natolik, že jim lze několik přešlapů odpustit. Svůj vrchol už mají Piráti dávno za sebou, nicméně pokus to nebyl špatný. Jen musíte zkousnout fakt, že jsou postavy mírně retardované a zápletka je místy až absurdní. Nicméně jako zakončení ságy to funguje – další recyklace však série snese už jen těžko.