Recenze: Netopýr – Jo Nesbø

Jo Nesbø se proslavil po celém světě svými severskými detektivkami. Netopýr je jeho vůbec první knihou, která zároveň začíná sérii knih o detektivu Harrym Holeovi, jež má nyní už 10. dílů (s dalšími na cestě). Jak si tedy první kniha vede? Vyplatí se ji číst?

Netopýr (v některých vydáních i jako Netopýří muž) je první knihou série o Harrym Holeovi, který vyšel již před 20 lety r. 1997. K nám se však dostal Jo Nesbø o hodně později – recenzuji tedy české vydání z r. 2013.

Zpočátku trošku překvapí zasazení příběhu. Ačkoliv se jedná o tzv. severskou detektivku, děj je zasazen do slunné Austrálie. Hlavní postava, Harry Hole, přijíždí z Norska vypomoct svým australským kolegům s vraždou Inger Holtenové. Tato jeho cesta je však pouze formalita – ve skutečnosti se nemá do případu příliš angažovat a má být pouze „dohledem“. Postupně se však začne případ hodně zamotávat a Harry se stane v případu takřka stěžejní postavou.

Tato kniha mě vlastně příjemně překvapila – velmi dobře se čte. Nesbø nepíše složitě, naopak postavy i okolí dokáže popsat poměrně efektivně, aniž bych u toho usínal nudou. Všechny postavy, a Harry především, jsou poměrně komplexní, s vlastními motivacemi a složitou historií – Harryho temná minulost mě často zajímala více než kriminální případ samotný. Ani dialogy nedělají autorovi výraznější problém. Možná ale může někoho hodně zarazit několik dialogů v angličtině – autor je (nejspíše pro větší autenticitu) vkládá do textu, čímž pravděpodobně poukazuje i na to, že angličtina není rodným jazykem hlavní postavy, a tedy se má občas problém vyjádřit. Osobně mi to nedělalo problém, angličtinu zvládám v pohodě, ale některé neangličtináře můžou tyto anglické větičky v českém textu pěkně štvát. Jejich překlad je sice na posledních stranách knihy, avšak mnoho čtenářů si toho za 1) nemusí všimnout, a za 2) se jim nebude chtít co stránku listovat tam a zpět. Pro někoho tedy může být plynulost čtení zásadně narušena, což je trochu škoda.

Největším problémem této knihy je ale především její struktura vyprávění. Strašně dlouho trvá, než se příběh pořádně rozjede, což může spoustu čtenářů od knihy, potažmo celé série odradit. A to by byla velká škoda. Nesbø ve své prvotině buduje svůj případ polovinu knihy, což je strašně ubíjející. Postavy tak navštěvují různá místa, klábosí na různá témata a dělají tu a tam nějaký výslech, který zdánlivě vůbec nikam nevede. Sice je to psáno poměrně čtivě, ale pořád jsem měl tak nějak pocit, že čtu ohromné množství vaty.

Až po 200 stránce (kniha jich má cca 390), se případ naplno rozjíždí a veškerá ta „vata“ v první půlce začíná dávat smysl, neboť zde byly obsaženy nejdůležitější vodítka, na kterých je zbytek případu postaven. A finále už se pak opravdu s ničím nemaže a je to opravdu napínavé a plné šokujících zvratů. Naprostý obrat oproti začátku. Až v závěru jsem možná začínal trošku chápat, co všichni na Nesbøvi mají – nebojí se pořádně nabourat čtenářovo očekávání a nezalekne se dospělých témat. Těžko ale usuzovat, jestli Vám bude stačit závěr jako reparát velmi mdlé první poloviny knihy.

Je velká škoda, že je Netopýr tolik nekonzistentní kniha, která nejspíše na začátku odradí od dalšího čtení. Stále si ale myslím, že za pozornost stojí – přeci jenom se jedná o první díl série velmi povedené série. Pokud však zakoupení dalších dílů neplánujete, možná byste se měli poohlédnout po něčem jiném.

Nesbøva prvotina Netopýr trpí především svým velmi pomalým startem, kdy se do první poloviny zdánlivě nic neděje. Až teprve poté autor odhaluje karty a finišuje velmi povedeným a napínavým závěrem. Osobně se mi kniha i přes tento nešvar nekonzistentního vyprávění líbila – je čtivá, občas vtipná, v závěru napínavá a postavy jsou zajímavé. Kvůli slabé první půlce musím ale hodnocení snížit.

Nejlevnější cenu knihy Netopýr – Jo Nesbø naleznete na Srovname.cz.