Recenze: Logan – více než jen obyčejná komiksovka

Do kin právě dorazil další film z univerza X-menů. Film Logan je již třetí a poslední sólovka Hugha Jackmana v roli Wolverina. A jak je z hodnocení fanoušků a kritiků znát, je to pecka…

Tak především – X-meny a jejich filmové univerzum zase tak nežeru. X-men (2000), X-men 2 (2003) a X-men: První třída (2011) beru jako velmi povedené filmy. Ale Wolverinovi sólovky za moc nestály a poslední díly xmenovské série byly natolik zmatené, že jsem se doteď nedostal k tomu, abych zhlédl X-men: Apokalypsa (2016). Prostě jsem se té série přejedl.

Logan je však výjimkou. Už z upoutávek šlo vidět, že tvůrci přistoupili na mnohem temnější a civilnější přístup. Logan už je přeci trošku starší a životem unavený chlápek. Děj se odehrává v budoucnosti r. 2029. Mnoho lidí považuje za předlohu parádní komiks Old Man Logan. Nutno ale podotknout, že se film přibližuje spíše ideově a po atmosférické stránce než po stránce příběhové. Můžete se tedy těšit na poměrně zajímavé spojení superhrdinského subžánru s road-movie a prvky westernu. Film svým pojetím i příběhem působí velmi samostatně. Tvůrci se docela moudře vykašlali na předchozí díly. Netuším tedy do jaké časové linie má být vlastně Logan zasazen, ačkoliv je zde pár odkazů na původní trilogii. Pravděpodobně se však jedná o úplně jinou alternativní realitu, ve které došlo k prvním dvěma dílům – třetí díl, X-Men: Poslední vzdor je prostě omyl, který je lepší nezmiňovat.

Úspěch Deadpoola (2016) Foxům ukázal, že diváci na R-kové filmy chodí. A Logan rovněž využívá ratingu pro dospělé naplno. V tomto případě trailery nelhaly. Je to skutečně velmi, velmi brutální. Upřímně si nepamatuji brutálnější film podobného ražení. Už v úvodní scéně dojde na nějaké to usekávání končetin, a určitě se nejedná o ojedinělý případ. Až jsem valil oči, jaké jatka si mnohdy tvůrci dovolili zobrazit. Přitom to není nijak zbytečně přepálené. Je zde minimum okatých CGI efektů či megalomanských bitev. Všechno se drží tak nějak při zemi, ale o to více je to brutální a působivé. V tomto ohledu je R-ko využito na 100 %.

Snímek z propagační kampaňě

Černobílé záběry zveřejněné v rámci propagační kampaně rozhodně nepřeháněly – Logan je rozhodně brutálnější.

Film to tedy pro děti rozhodně není. I vulgarismů je tu například tolik, že by šla u tohoto filmu bez problému hrát nějaká chlastací hra, kdy byste se napili při každém vyslovení „fuck“. A myslím, že byste se nedostali ani do půlky. Ačkoliv kina poměrně očividně tuto nepřístupnost přehlížejí – kupříkladu v Brně (Olympia) se mnou v kinosále sedělo pár náctiletých klučíků z prvního stupně. Smutné, že se na takové brutální filmy plné fuckování, vážných témat a brutality pouští i mladiství, kteří tam nemají co dělat. Těžko však říct, jestli se jedná o pochybení kinařů či rodičů. Tento problém by mohl vydat na další článek. Tak či tak, je rozhodně chybou považovat tento film za běžný PG-13 film a nezávadnou zábavu.

Osobně jsem měl při sledování parádních akčních scén a peprných rozhovorů postav (i jinak miloučký Profesor X se se svým slovníkem nemaže a neváhá Logana poslat někam) jistý pocit zadostiučinění. Takhle by to mělo vypadat. Podobný nekompromisní styl látce náramně sedí. Jde vidět, nakolik se konečně využívá Wolverinova potenciálu. Vím, že byl Jackman ve své roli vždy skvělý, ale také byl velmi omezený. Nyní však můžou vyplynout skutečné povahové rysy hrdiny. Byl to vždy chlápek co vedl samotářský život, chlastal, a krájel své nepřátelé svými adamantiovými spáry na maděru… Přesto v předchozích filmech neutrousil žádné sprostší slůvko a krev byste hledali jen velmi těžko. Jsem tak rád, že film Logan konečně vyobrazuje oblíbeného superhrdinu přesně tak, jak má. Logan už je zde navíc docela starší chlapík, který má všeho plné zuby a jeho nadlidské schopnosti (včetně rychlého léčení) začínají s přibývajícím věkem pomalu, ale jistě vyprchávat.

Záběr na hlavní postavu, Logana.

Logan ve svém závěrečném filmu dostává pořádně zabrat…

Výše jsem zmínil, nakolik je Logan „dospělý“. Toto označení se však nepojí úplně tak se zmíněnou brutalitou, ale s tématy, kterými se tento film zabývá. Pokud čekáte klasický xmenovský film plný barevných hrdinů, cool soubojů, digitálních triků, postaviček v oblečcích a prostou popcornovou zábavu, budete velmi překvapeni. Tady se na to z vysoka (s prominutím) sere. Celým filmem se naopak táhne neskutečná depka od začátku do konce. Tvůrci se zde zabývají skutečně tíživými dramaty, živelnými postavami, uvěřitelnými událostmi. Již dávno ustavené postavy z univerza X-menů jsou tu prezentovány v úplně jiném světle. Uvěřitelně, se vším tím hnusem, kterým si museli v životě projít. Je to opravdu zajímavé. Nikdy bych neřekl, že budu u filmu podle komiksech o superhrdinech uvažovat takovým způsobem. Ale Logan skutečně dokazuje, že to jde. Zde totiž není hlavní postavou Wolverine. Je jím Logan, aka James Howlett. Ne superhrdina bez bázně a hany, cool a bezchybný, ale naopak velmi uvěřitelná osobnost, chlápek, který si prošel v životě peklem, bez naděje na lepší zítřek. Sledujeme skutečný, vypracovaný, hluboký a lidský charakter, ne jen figurku ve spandexu. Pokud bych si odmyslel akční scény či nadpřirozené schopnosti postav, film by stále zůstával velmi solidním dramatem. V tom je film Logan skutečně výjimečný a svým přístupem dokazuje něco, co zvládlo jen málo filmů – přinutil mě, abych se skutečně staral o hlavní postavy.

Co do počtu postav je Logan poměrně střídmý. O to více však mohou jednotlivé charaktery vyniknout. Setkáváme se zde i s postavou Charlese Xaviera aka Profesora X, kterou ztvárnil božácký Sir Patrick Stewart. Ten svou roli zvládl vždy na jedničku, tentokrát však překonal sám sebe. Novým přírůstkem do obsazení je také postava Laury – mladého děvčete a mutanta. Roli ztvárnila pro mě naprosto neznámá Dafne Keen a musím říct, že se tu castingová volba hodně podařila. Laura je pravděpodobně nejvíce bad-ass holčička, kterou jsem ve filmu viděl. Rozhodně se nejedná o děcko, co by potřebovalo nějak zvláště zachraňovat. Ústřední trojici postav doplňuje i albín Caliban (hraje Stephen Merchant), či záporná postava Pierce (hraje Boyd Holbrook). Ti však hrají tak trochu druhé housle, ačkoliv i oni dostanou něco málo prostoru v zápletce. Hlavní pozornost je směřována na trojici Logana, Charlese a Laury, které nechávají tvůrci ve stopáži přes 2 hodiny náležitě vyniknout. Aby ostatně ne – jedná se o poslední film Hugha Jackmana a Patricka Stewarda ve svých rolích. Při takové jedné velké rozlučce si postavy tak rozsáhlý prostor zaslouží. A já jsem moc rád, že se tvůrci vydali cestou osobnějších linií, než dalšího akčního blockbusteru. Pěkně tak vynikne vztah „otce a syna“ mezi Loganem a Profesorem X, který se utvářel během dlouhých let. Postavy najednou dostávají nevídanou hloubku. Až mám z toho nutkání dohnat dosud neviděné filmy s nimi. Je mi docela líto, že se musíme s těmito postavami rozloučit. Na druhou stranu, v nejlepším je dobré přestat.

Záběr na ústřední trojici filmu.

Film se pečlivě věnuje především ústřední trojici postav – Loganovi (Wolverinovi), Charlesovi (Profesoru X) a Lauře.

V ohledu postav tedy možná trošku zklame záporák filmu Pierce, který se ohání svou mechanickou paží. Jak jsem zmínil – ten je zde spíše okrajově a funguje tak spíše jako hnací motor zápletky a motivace pro hlavní postavy. Jinak se o něm nic moc nedozvíme. Opět neříkám, že je to nutně špatně – film vsází spíše na pomalejší tempo a určitě by se sem nehodil nějaký echt silný záporák, ale i tak by mohl mít přeci jen větší hloubku. Pro někoho může být také menším neduhem poměrně dlouhá stopáž a pomalejší tempo filmu, či ohromně depresivní zápletka. Pro mě osobně však tyto aspekty záporem nebyly, spíše naopak. Logan překročil stín svých nudných filmových předchůdců a vyzdvihuje svým pojetím celou látku na úplně jiný level. Kvalita filmu skoro až vyvolávala oscarové ambice – i když vím, že na žádné podobné ocenění nedojde. Na to je Logan až moc nekompromisní a nepřístupný.

Řemeslná stránka samozřejmě náladě snímku plně odpovídá. Toto do velké míry existencionální drama je doprovázeno velmi pěknou prací s kamerou, která je taková příjemně „tradiční“. Žádné velikášské nájezdy, či na sebe upozorňující kmitání. Naopak je zde pečlivá kompozice a rámování. Pro pomalejší tempo snímku ideální. I hudba na sebe zbytečně nepoutá pozornost. Nejsou tu žádné heroické a hřmotné fanfáry. Naopak se dočkáte skromného piánka, které jen dokresluje už tak silný dojem. I v tomto ohledu je Logan oproti svým předchůdcům úplně někde jinde – to je znát už od prvních minut filmu. Je jen těžko uvěřitelné, že za kamerou stál stejný režisér, jako u poslední Wolverinovi sólovky. Tak sice byla docela fajn, ale postrádala jakoukoliv snahu posunout sérii trošku dál. Jde vidět, že když se sejde správný tým se společnou vizí a s dostatkem prostoru, může vzniknout skutečně osobité dílko.

Záběr na hlavního záporáka filmu, Peirce.

Záporák byl pro mě možná jedinou slabůstkou filmu. Ne že by byl špatný, ale neměl dostatek prostoru k tomu, aby jeho motivace vynikla.

Logan mě prostě dostal. Nejsem žádný odborník, co se historie superhrdinského filmu týče. Nicméně o původním X-men filmu z r. 2000 se říká, že do jisté míry ustavil tento oblíbený subžánr. A doufám, že Logan, prozatím poslední „xmenovský“ film, dokáže udělat to samé pro další generaci. Vydláždit cestu skutečně dospělým superhrdinským filmům – tedy něco, co Deadpool pouze naznačil, ale co Logan dotahuje skutečně k dokonalosti. Prostě skvělé rozloučení s ikonami subžánru.

X-menovský film opět po dlouhých letech opět posouvá hranice subžánru a přináší nám film, který zvysoka kašle na otřepané superhrdinské klišé. Hrdinové tu nejsou jen ploché figurky, ale hluboké charaktery, které se skutečně musejí potýkat s vlastními činy. Prostě ohromná depka, která si nebere servítky – a to ani po stránce zobrazení násilí. Nebýt vulgarismů a brutality, měl by film takřka oscarové ambice. Je to jednoduše velmi osvěžující komiksový film a parádní rozloučení s ikonami subžánru.