Recenze: Legion S01E03

Legion již stačil dokázat, že si své místo na písečku seriálových komiksových adaptací zaslouží. Jak si vede třetí epizoda této série?

Upozornění: článek obsahuje spoilery z předchozích epizod

Legion dokáže pěkně zamotat hlavu. Druhá epizoda trošku zvolnila tempo, aby vysvětlila více do hloubky schopnosti hlavní postavy Davida a osvětlila podstatnou část jeho minulosti. A třetí část v tomto pokračuje, jen o něco lépe. Dostáváme o něco více kontextu ohledně schopností jednotlivých postav – a David se opravdu ukazuje jako takřka všemocný hrdina. Zobrazit spoiler. Dočkáme se však i několik ikonických a nadmíru psychedelických scén přesně ve stylu první epizody. A jejich přítomnost je zde vřele vítána, neboť dělají z této série něco význačného, zajímavého. To je něco, čím se filmová série X-menů rozhodně chlubit nemohla. A vypadá to, že seriálový Legion se této filmové sérii straní, což není úplně na škodu.

Celá epizoda v podstatě opět sestává z toho, že je David podrobován testům a spolu s ostatními hlavními postavami se prohrabává svými vzpomínkami, aby odhalil podstatu svých schopností. Opět se tak některé vzpomínky recyklují, ale dodává se jim více kontextu. Zároveň je kladen větší důraz na Davidovo dětství, které bude nejspíše stěžejní ve vysvětlení jeho prapodivných vidin. Ty zaberou skoro polovinu epizody a jedná se o výbornou sekvenci – hlavně díky svému hororovému nádechu, který je v tomto „superhrdinském“ subžánru docela osvěžující. Toto téma probírání se skrz myšlenky lehce vyšinutého hrdiny se mi velmi zamlouvá. V podobných sekvencích se totiž může stát v podstatě cokoliv. Zároveň mám ale jisté obavy, nakolik je tento nápad nosný do budoucna. Jasně, na první řadu to třeba bude stačit – budeme se probírat Davidovými myšlenkami, aby pochopil své schopnosti. Těžko se ale budeme probírat minulostí této postavy i v budoucnu. Nabízí se ale otázka, zdali bude seriál stále tolik zajímavý i v případě, kdyby se David naučil své schopnosti ovládat.

Samozřejmě i vedlejší postavy zde mají své místo. Davidova přítelkyně Syd (Rachel Keller) osvětlí více dopodrobna své schopnosti „převtělení“, doktorka Melanie (Jean Smart), jež vede seriálovou skupinu mutantů, osvětlí počátky svého společenství, a Ptonomy (Jerremie Harris) opět provádí postavy jejich vlastními vzpomínkami. Obsazení tedy prozatím klape velmi dobře. To stejné se dá ostatně říci i o dalších aspektech seriálu – velmi mě kupříkladu zaujala hudba. Zatímco v minulé epizodě nezanechala větší dojmy, nyní ve mně velmi silně rezonovala. Tvůrci zde nevsází na nějaké ikonické znělky, avšak jejich jednoduché znělky (většinou piánko) či ambience hudba velmi dobře dotváří atmosféru. Paráda.

Pokud odhlédnu od obav ohledně potenciálu pro další dění, Legion je zatím parádní komiksová podívaná, která zdatně odolává žánrovým klišé a přináší svůj vlastní styl. Tento seriál má prostě vlastní image, které si cením. Závěr třetí epizody navíc dobře láká na další díl. Zobrazit spoiler

Oproti předchozí epizodě posun nahoru. Stále se do velké míry vysvětlují složité schopnosti jednotlivých postav a děj se odehrává v jednom prostředí. Nicméně se ke slovu dostanou i hororově laděné a řádně zmatečné flashbacky. Třetí epizodě se daří těžit ze zajímavé premisy seriálu a zdatně láká na další dění. Občasné pomalejší tempo je jen menší výtkou. Stále to stojí za to.