Recenze: Legion S01E02

První epizoda nového seriálu Legion byla jako menší zjevení. Zmatená a propletená pouť myslí jednoho narušeného hrdiny mě dokázala pořádně zaháčkovat a nalákat na další epizodu – podařilo se však této epizodě navázat na skvělý pilot?

Upozornění: článek obsahuje spoilery z předchozích epizod

Stanice FX se trefila s pilotem Legion do černého. Je to totiž zase něco úplně jiného a nezvyklého. Něco, co není u ostatních komiksových sérií k vidění. Legion se může chlubit zajímavým hrdinou, poutavě zmateným příběhem a výraznou stylizací, na kterou jsem u pilotního dílu pěl ódy – četné zpomalovačky, cool přechody, kompozice apod. Od druhé epizody se tak dá očekávat opravdu hodně. A ačkoliv je to stále velmi povedené, už to přeci jen nemá ten wow efekt.

Druhá epizoda dějem navazuje na konec první epizody. Na nic se však příliš nečeká a hlavní hrdina David Haller se ocitá mezi svými – ve společnosti ostatních mutantů v jistém výzkumném středisku, kde má konečně pochopit své schopnosti. A tak se vlastně celý díl hrabeme Davidovi v hlavě. Je zde ohromné množství flashbacků, které jsou poměrně efektivně zakomponovány do příběhu tak, aby nerušili a zároveň aby byly informačně co nejobsažnější. Zobrazit spoiler

Celý díl je tak vlastně jedna velká vysvětlovačka, kdy jsou Davidovi (a divákovi) vysvětleny zevrubně jeho schopnosti a minulost – jakákoliv narušenost postavy je okamžitě odsunuta na vedlejší kolej. Jasně, stále se dočkáme několika podivných vidin, avšak už to není tak zmatené a poutavé jako v pilotu. První epizoda mi dokázala zamotat hlavu natolik, že jsem si ji musel pustit znovu. Zde však tato nutnost odpadá. Naopak je zde opakováno několik scén, které jsou dodatečně vysvětleny. S četným vysvětlováním Davidových schopností se vytratila i část tajemství, jež první epizodu obestírala. Zobrazit spoiler

Legion S01E02

Na akci je tato epizoda skoupá. Místo toho se dočkáte mnoha flashbacků (vzpomínek). A hoodně scén u psychologa.

Zároveň je druhá epizoda docela skoupá na opravdu ikonické scény. Akčních scén se tu nedočkáte vůbec. I hudba je zde méně výrazná než minule.

I přes výše zmíněné nedostatky se však jedná o stále zábavnou epizodu – postavy to prostě celé táhnou dopředu a příběh v sobě skrývá ještě mnohá tajemství, na jejichž odhalení jsem velmi zvědav. Bohužel se mi ale zdá, že se s vysvětlováním Davidových schopností začne ze seriálu vytrácet „aura“, jež byla naznačena v první epizodě. Když byl David tak trošku bláznivý schizofrenik, byl děj více zamotaný, ale o to zajímavější, originálnější… odvážnější. Teď však víme, že David až takový blázen není – a že jeho vidiny mají nějaký smysl. Bohužel si myslím, že s dalšími a dalšími vysvětleními se bude ztrácet i význačnost tohoto seriálu. A myslím, že nejsem jediný, kdo se obává, že by se postupně mohl Legion velmi lehce stát obyčejnou komiksárnou. Snad se toho tvůrci vyvarují.

Druhá epizoda se na chvíli zastavuje a dělá přesně to, čeho se nám v pilotním díle nedostalo – poměrně zdlouhavého vysvětlování minulosti i schopností hlavního hrdiny. Celé je to tak mnohem srozumitelnější, ale zároveň méně význačné, originální a stylisticky zajímavé. Stále je to sice kvalitka, která si zaslouží pozornost, obávám se ale, že se možná Legion postupně vzdává své originality a příběhové náročnosti ve prospěch klasického komiksového příběhu. A to by byla velká škoda. Nechci z toho další X-meny.