RECENZE: Blade Runner 2049 – modla cyberpunku je zpět. A opět překvapuje.

Před několika desítkami let vnikl na plátna kin Blade Runner. Sci-fi, ze které se stal kult a předobraz pro nespočet dalších knih / filmů / videoher. A teď se vrací. Mělo by vás to zajímat? Čtete dále.

Každý pořádný fanoušek sci-fi alespoň o Blade Runnerovi slyšel. A řada z nás ho i několikrát viděla. Film starý takřka 30 let s tehdy ještě mladistvým Harrisonem Fordem v hlavní roli v kinech po finanční stránce propadl. Přesto se z něj stal postupně kult, sloužící jako inspirace pro další generace tvůrců. Vliv a dosah Blade Runnera můžete opravdu nalézt všude možně. Slyšeli jste například někdy o Ghost in the Shell – legendární manze či anime? Tak ten se Blade Runnerem těžce inspiroval. A co úspěšná herní série Deus Ex? Také spoustu nápadů přebrala. Blade Runner jednoduše významně pozměnil estetiky sci-fi, konkrétně cyberpunku. Avšak i tento film od Ridleyho Scotta nebyl úplně originální. Vychází totiž z novely od Philipa K. Dicka – Sní androidi o elektrických ovečkách? Ačkoliv se samotný výraz Blade Runner v knize neobjevuje (pozn. ten tvůrci přebrali z úplně jiného zdroje), zápletka už vám bude hodně povědomá.

Blade Runner se odehrává r. 2019. Ridley Scott stvořil vizi světa, ve které přetrvává analogová technologie, létají v létajících vozidlech, kde je společnost multikulturní – jasný je především vliv Japonska. I přes technologickou vyspělost však lidé stále žijí v bídě. Svět Blade Runnera je neuvěřitelně temný. Odehrává se v noci za neústávajícího deště, v temných ulicích a ve světlech neonů, v oprýskaných a špinavých bytech. Přesto lidstvo dosáhlo svého vrcholu, dokonce obydluje vzdálené mimozemské světy, na kterých jako otroci pracují umělí lidé, Replikanti. A co se stane, když se replikanti vzbouří a utečou na Zemi? Jsou pronásledováni policejním oddělení, tzv. Blade Runnery. A zde příběh plný filozofických úvahách o povaze člověka může začít.

Blade Runner 2049 navazuje takřka po 30 letech, čemuž odpovídá i posunu času ve fikčním světě. Režisérské otěže po Scottovi převzal Denis Villeneuve, který je v této chvíli na vrcholu své tvůrčí dráhy. Zrovna nedávno jste od něj mohli například vidět takové nenápadné, skvělé sci-fi Příchozí (recenzi najdete i zde na Kritikovi). A tato změna je již od prvních záběrů znatelná. Je chválihodné, nakolik se Villeneuve rozhodl posunout univerzum Blade Runnera vpřed. Neomezil se pouze na estetiku z předchozího dílu a vnáší do sequelu svůj rukopis. Dočkáte se tak podstatně vyprázdněnějších a rozlehlejších lokalit, které jsou však po estetické stránce takřka dokonalé. Každý záběr by šel v podstatě zarámovat a pověsit na zeď. Villeneuve se zároveň oddaluje od ulic velkoměsta a zavádí nás do úplně nových, dosud neprozkoumaných koutů sci-fi světa.

Nejen po estetické stránce se však Blade Runner 2049 odlišuje od  svého staršího bratříčka. Tvůrci se rozhodli přijít i s poměrně originálním příběhem, pozměnit nastolená pravidla a přinést trošku zážitek než posledně, ale který na správných místech stále zůstává věrný své předloze. Uč se Star Wars! Ačkoliv bych vám rád popovídal o zápletce, nemůžu si takovou lehkovážnost dovolit. Abyste pochopili – skoro vše je spoiler. A tím posledním co bych chtěl je vám zkazit zážitek. Jen konstatuji, že příběh je opět zdařilý, trošku pomalejší, komornější, avšak v závěru opět nabírá na obrátkách a vytváří v divákovi silnou emoční rezonanci. To, že je podstatně pomalejší a komornější je v tomto případě poměrně zásadní. Kdo čekal akcí nabušený sequel, bude zklamán. Jednička je akčnější a odsýpá podstatně rychleji. Tvůrci se u dvojky rozhodli zvolnit a raději naplňují děj ještě větším počtem zajímavých postav a chytrých dialogů. K tomu všemu si samozřejmě našli parádní obsazení – Ryan Gosling, Harrison Ford, Robin Wright, Ana de Armas… Všichni to dokázali bez problémů uhrát.

Blade Runner 2049 jednoduše patří mezi jedno z nejlepších sci-fi poslední doby a ačkoliv v kinech (neprávem) finančně propadl, vaší pozornosti by uniknout neměl.

Nejlevnější cenu DVD BLADE RUNNER naleznete na Srovname.cz.