Recenze: Batman: Ticho, kniha první (DC komiksový komplet #1)

Poměrně nedávno se začala na stáncích objevovat zajímavá akce. Vydavatelství Eaglemoss začalo vydávat tzv. DC komiksový komplet – svazky těch nejlepších komiksů z DC univerza. První svazek je věnován Batmanovi, a konkrétně jednomu z nejznámějších příběhů vůbec – Ticho (1. část). Stojí tento komiks za to?

DC jde poslední dobou ve svém filmovém univerzu oproti Marvelu docela k šípku, ale v komiksech vždy kralovali. A Batman patřil vždy k tomu nejlepšímu. Už jako prcek jsem četl komiksy s tímto hrdinou a sledoval všechny možné filmy a seriály a hrál snad všechny hry s ním spřízněné. S komiksy ale byl a je vždycky docela problém – jsou poměrně drahé. Alespoň z pohledu člověka, co je moc často nekupuje.

O to více trkne do očí nová akce vydavatelství Eaglemoss, která nabízí v rámci DC komiksového kompletu jeden z vůbec nejznámějších batmanovských příběhů Ticho (respektive první ze dvou svazků) za směšných 49 Kč v pevné vazbě. Už v tuto chvíli by komiksoví fanoušci neměli váhat, ale pokud přece – zde Vám napíšu, o co přicházíte.

Osobně jsem neměl možnost nějak aktivněji sledovat dění v příběhu komiksů. O to více potěší, že jsou v úvodu knížky zakomponovány vysvětlivky navíc, které v krátkosti a přehledně popíšou to nejdůležitější, co se v komiksech odehrálo,  abyste si příběh z tohoto svazku užili a zároveň aby Vám nescházel potřebný kontext. Za to určitě palec nahoru, ostatně kde se v tom má po tolika letech vlastně vyznat :).

O sérii Ticho (původně vydané mezi lety 2002 – 2003) jsem jen četl pozitivní recenze. A musím říct, že nelhaly. Pokud jste fanoušky Batmana, rozhodně Vás tento příběh potěší, neboť jeho příběh je neuvěřitelně barvitý a různorodý. Neustále se v něm něco děje, je zde hromada akčních výjevů, svoji roličku si zde střihne enormní množství postav z DC univerza (kromě Batmana i Catwoman, Superman, Poison Ivy, Huntress, Killer Croc, Harley Quinn a další). Příběh je prostě jak na horské dráze – přesunuje se mezi širokou škálou lokací na poměrně malém prostoru a nikde zvlášť nezastavuje, což je přesně to, co u komiksů kvituji s povděkem. Nemám moc v lásce, když se v komiksech moc vykecává a stojí na místě, k tomu jsou vhodnější knihy, filmy či seriály. Tady to však příjemně odsýpá a autoři sypou jeden cool moment vedle druhého. Ale prozrazovat je určitě nechci.

Batman: Hush preview

Kresba je hodně povedená a detailní.

Samostatný odstaveček musím věnovat kresbě. Především tedy kresbě, protože ta mě okamžitě zaujala. Je totiž výborná – vypiplaná do nejmenších detailů. Postavy jsou cool, je zde využita příjemně široká škála barev (každých pár stránek se dokáže totálně změnit atmosféra), a je zde poměrně detailní hloubka prostoru s drobnostmi, které mohou nepozornému čtenáři uniknout. Jednotlivé obrázky tak dokáží „vyprávět“ děj, aniž by se na něj muselo poukazovat v dialogu – což je samozřejmě u komiksu poměrně stěžejní a zde to funguje výborně. Také mě potěšilo vyobrazování flashbacků, kdy se změní styl kresby a místo křiklavých barev a černých linií je využita jednobarevná malba vodovými barvami. Moc pěkný a srozumitelný efekt.

Jako příjemný bonus nakonec přidávají autoři do knížečky jeden „sešit“ navíc – Detective Comics č. 27, tedy úplně první Batmanův příběh (v té době „Bat-Manův“) z r. 1939. Trošku úsměvné retro a fajn náhled na to, jak oblíbený superhrdina v komiksu vlastně začal.

Jak je tedy z mých superlativů znát, Batman: Ticho (1. část) stojí za to. Jediný mínus tohoto svazku spatřuji v tom, že není dějová linka trošku uzavřenější a soustředěnější. Je to prostě tak trochu mišmaš zajímavých nápadů a podzápletek. Na druhou stranu se ale při čtení nenudíte a dostanete hodně rozmanitý komiks. Rozhodně doporučuji – i pro ty, co komiksům příliš neholdují. Kdy jindy to zkusit, než při takové nabídce?

Byl jsem hodně příjemně překvapen. Jednou z nejsilnějších stránek tohoto svazku je báječná detailní kresba a rozmanitost děje, kdy dostává svou menší roličku ohromné množství postav z DC univerza. O ikonické momenty tu opravdu není nouze. Děj sice mohl být trošku ucelenější a méně epizodický, ale to už je jen menší povzdechnutí. Batman: Ticho (svazek první) prostě udělá radost každému fanouškovi komiksů či slavného detektiva.

Hodnocení: 9/10