Nečekaná pecka! Recenze báječné kriminálky Wind River

Co nevidět bude mít premiéru poměrně nenápadný film Wind River. A rozhodně by byla škoda, kdyby ušel vaší pozornosti. Proč? Čtete dál.

Záběr noční zasněžené a krásné, byť nehostinné krajiny Wyomingu. Do toho atmosférická hudba, která jen doplňuje zlověstné dění na plátně a již sama o sobě indikuje, že se nebudou dít zrovna pěkné věci. Na tomto působivém pozadí divák sleduje vyděšenou mladou dívku prchající mrazivou pustinou, potácející se v boji o život. Dívka upadá. Titulek Wind River. A ačkoliv ještě stále nemám tušení, co se vlastně nebohé dívce stalo, už nyní vím, že si mě film koupil.

Wind River je takové menší zjevení. Vůbec nic jsem o tomto filmu nevěděl – pouze že je to detektivka, která sklízí poměrně vysoké hodnocení, a ve které hraje Jeremy Renner, aka marvelovský Hawkeye. Zbytek byl jedno velké překvapení. A podobnou neinformovanost doporučuji i vám. Jak jsem již naznačil, film hned od začátku nepostrádá pořádnou dávku atmosféry. Zasněžené prostředí někde ve Wyomingu jednoduše funguje – nehostinné prostředí kopcovité krajiny, sněžné bouře,  jen hrstka obyvatel žijící ve skromných obydlích, pěkně daleko od civilizace, od pomoci.  A když se zde stane zločin, jen těžko se zde kvůli omezeným prostředkům hledá pachatel. Právě do tohoto prostředí vstupuje do příběhu postava mladé agentky FBI Jane (Elizabeth Olsen), která slouží divákovi jako průvodce a uvedení do drsného světa, který sama nezná. Do světa, ve kterém se musí každý spolehnout sám na sebe. Jejím protipólem je právě Rennerův charakter Cory. Zkušený lovec, který na začátku nalézá mrtvou dívku. Oba charaktery jsou skvěle zahrány, oba mají hloubku a vlastní příběhové pozadí, oba se v příběhu skvěle doplňují. Charakter Jane v podání Olsenové je vysoce sympatická agentka, která i přes svou nezkušenost s místními podmínkami neváhá sáhnout po zbrani a jednat. Naopak Cory v podání Rennera vystupuje jako takový zádumčivý, trošku tajemný, silný, leč opět velmi sympatický charakter, který je překvapivě v mnoha pasážích velice emocionální. Skvělá kombinace charakterových vlastností, s kterou se divák nebude mít problém ztotožnit. Navíc Renner podobné polohy zvládá opravdu skvěle. Ale i zbytek obsazení stojí za to. Po herecké stránce si zde nelze na nic stěžovat.

Po příběhové stránce film vlastně nijak neoslní. Alespoň ne na papíře. Ale nejspíše se o to ani nesnaží. Poměrně jednoduchá, ba dokonce banální zápletka se pod rukama scénáristy a režiséra Taylora Sheridana mění ve skvost. Děj je dávkován velmi postupně, nějaké to napětí či akci střídají pomalejší pasáže a celé to jednoduše funguje tak, že si film stále udržoval moji stabilní pozornost po celou stopáž. A nutno říct že obě polohy fungují na výbornou. Když už dojde na akci, je to pořádně naturalistická a napínavá podívaná, při které jsem s radostí pozoroval skvělou odezvu v publiku. Film je totiž skvěle ozvučený a nečekané výstřely dokázaly hnout celým sálem. Jen stěží by se však dal Wind River označit za akční. Jeho největší síla tkví právě v těch pomalejších scénách. Windi River patří k té sortě filmů, které dokáží skvěle tématizovat životní dilemata, pravdy, strádání. Patří k sortě filmů, které nepotřebují akci aby napínaly, a nepotřebují citové vydírání aby dojímaly. Proto jsem byl tolik nadšen z Logana a nyní i z Wind River. Charaktery, dialogy, parádní práce s kamerou (opravdu nádherné scenérie zasněžené kopcovité krajiny), těží ze scénáře naprosté maximum.

Režisér si dává načas, dává divákovi prostor vnímat dění, citlivě pracuje s herci a rozvíjí charaktery. Wind River není příběhový zázrak, není to rozmáchlý či draze vypadající blockbuster, ale vše co dělá, dělá dobře. Vytýkat mu pomalejší tempo či jednoduchou zápletku vlastně ani nejde, neboť právě jejich přítomnost dává prostor prostor divákovi, aby se ztotožnil s postavami a aby v sobě nechal působivé scény rezonovat a doznít.

To je asi tak vše, co vám můžu bez výčitek prozradit. Wind River je obrovské překvapení, a film, který má právě v kinosále (troufám si tvrdit) mnohonásobně vyšší sílu, než řada profláklejších bijáků poslední doby. Kino určitě zvažte. A já budu držet palce při Oscarech. Ty ambice tam jsou.